ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Τετάρτη 11 Ιουλίου 2012

Ινδιάνικη σοφία σ'ένα ψυχολογικά κατακερματισμένο κόσμο...


" Οι ινδιάνοι και όχι μόνο της Αμερικής, είχαν πολύ έξυπνους τρόπους να χειρίζονται καθημερινά ζητήματα. Δεν θα μπορούσε να ήταν διαφορετικά αφού ήταν άνθρωποι που είχαν πολύ καλή επαφή με τον φυσικό κόσμο, όντας κυνηγοί και πολεμιστές. Είχαν το πολύτιμο στοιχείο της παρατηρητικότητας.

Πως θα μπορούσαν διαφορετικά να ανταπεξέλθουν στις σκληρές συνθήκες διαβίωσης. Είδαν λοιπόν πως όταν οι τραυματισμένοι κυνηγοί επικοινωνούσαν, για τα τραύματα τους, δηλ. γκρίνιαζαν συνεχώς, τα τραύματα τους αργούσαν να γιατρευτούν. Όχι μόνο αυτό, αλλά αυτή η συνεχής γκρίνια, επεκτεινόταν και στην υπόλοιποι ομάδα με αποτέλεσμα η φυλή να έχει πολλούς αγιάτρευτους κυνηγούς, και λίγους ικανούς. Με όλα τα άσχημα συνεπακόλουθα. Με έναν πολύ απλό τρόπο έλυσαν το πρόβλημα.

Όποιος ήθελε να επικοινωνήσει για τα τραύματα του, σωματικά ή ψυχικά, γινόταν ΜΟΝΟ ΔΗΜΟΣΙΑ. Η φυλή μαζευόταν και τον άκουγε με προσοχή και κατανόηση, τον συμβούλευαν τι να κάνει ή τι να μην κάνει, για να περάσει ο πόνος και να γιατρευτούν τα τραύματα. Αυτό μπορούσε να το κάνει κάποιος ΜΟΝΟ τρείς φορές. Αν επέμενε να συνεχίζει πέρα από τις τρείς επιτρεπόμενες φορές, η φυλή του γύριζε την πλάτη και δεν επιτρεπόταν σε κανέναν να τον ακούει.

Το πολύ απλό σαν σκέψη, αλλά και δύσκολο σαν εφαρμογή, σχέδιο τους ήταν να μπει ο τραυματίας σε κατάσταση ίασης εδώ και τώρα, αναλαμβάνοντας την ευθύνη του. Κατάφεραν επίσης να ξεχωρίσουν την αναγκαία ανθρώπινη επικοινωνία, από την δόλια δράση της γκρίνιας. "

Απόσπασμα από το βιβλίο "Ο κυρίαρχος του παιχνιδιού"

Ασφαλώς, διαβάζοντας το παραπάνω απόσπασμα, μπορεί να κάνει εύκολα κάποιος τους συνειρμούς και να μεταφέρει την "ινδιάνικη γκρίνια" (με τον παραπάνω εκπληκτικό τρόπο αντιμετώπισης) στην εποχή μας. Την εποχή των ταχύτατα εξελισσόμενων τεχνολογικών επιτευγμάτων, από τη μια, και των οικονομικών κρίσεων, από την άλλη, με τις οδυνηρές επιπτώσεις σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής των Δυτικοαναθρεμμένων κοινωνιών. Κρίσεις που πρωτίστως είναι πολιτιστικές και πνευματικές-διανοητικές. Και φέρνουν πολύ γκρίνια στον άνθρωπο που πλήττεται άμεσα απ'αυτές,
για όσα (τραγικά, πράγματι) του συμβαίνουν.
Κρίσεις που είναι γέννημα της συναινετικής κυρίαρχης στροφής  στον άκρατο κι αλόγιστο καταναλωτισμό (δεν έχω ακούσει πιο κενόδοξη και απογοητευτική έκφραση από το γνωστό κι από πολλούς, προ τρόικας τουλάχιστον, περίφημο "shopping therapy"), της νοοτροπίας του "συσσωρεύειν κι ευτυχείν" μέσω του "δανεικώς ζειν", του ανταγωνισμού μέχρι εξόντωσης για επιβίωση και αναρρίχηση στην πολυεθνική αγορά εργασίας που αντιμετώπιζε ανέκαθεν ανθρώπους και περιβάλλον ως αναλώσιμες πηγές, της αντίληψης ότι "ο εαυτός μου είναι πάνω απ'όλους" και βέβαια όλα αυτά ως απόρροια της θεοποίησης του χρήματος και της εξιδανίκευσης ενός πρωτόγνωρου υλιστικού τρόπου σκέψης και έμπρακτης θεωρίας στην πολιτική, την οικονομία, την επιστήμη, τον πολιτισμό...

 Ο παραπάνω τρόπος (ή η επιδίωξή του με κάθε μέσο) "ύπαρξης" ατόμων και κοινωνιών, ακόμα και τις "καλές" εποχές της τεχνητής και "με πήλινα πόδια" ευμάρειας, δημιουργούσε, όπως είναι εύλογο, ένα (συχνά καταλυτικά φθοροποιό) ψυχικό κενό στον "πολιτισμένο" Δυτικό άνθρωπο και μια σειρά από νευρώσεις, αίσθηση ανικανοποίητου, εμμονές, τραύματα, φοβίες κτλ. Που μεταφράζονταν σε μεγάλες δόσεις γκρίνιας, είτε στις διαπροσωπικές σχέσεις, είτε στην καρέκλα των ψυχιάτρων, που είδαν το κύρος τους να απογειώνεται τις τελευταίες δεκαετίες και το ιατροφαρμακευτικό καρτέλ θησαύριζε (τώρα ακόμα περισσότερο) από τις πωλήσεις των κατασταλτικών-αντικαταθλιπτικών του σκευασμάτων.

 Κι όταν πια έσκασε και η βόμβα των χρεοκοπημένων οικονομιών και μαζί και το πλιάτσικο της ζωής τεράστιων πληθυσμιακών ομάδων, τότε πια η κατάθλιψη εξαπλώθηκε ως παγκόσμια θανατηφόρα απειλή και η γκρίνια παίρνει πια ανεξέλεγκτες διαστάσεις, στοχεύοντας δίκαιους και άδικους ("δίκαια!" λόγω των πρωτόγνωρων καταστάσεων, θα μπορούσε να πει κανείς!)
 Ναι! Και όχι συγχρόνως! Γιατί τις πιο πολλές φορές, η γκρίνια δεν στοχεύει τον ίδιο τον εαυτό!(που, όπως και να'χει, η γκρίνια είναι γκρίνια και μια ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ!) Του ανθρώπου που δέχεται παθητικά ό,τι του σερβίρουν αυτοί που "μαγειρεύουν" την πραγματικότητά του και δεν επιλέγει βάσει της παρατηριτικότητας, της ευθυκρισίας και της υπευθυνότητας που θα'πρεπε να διακρίνει τον καθένα ως νοήμων και εξελισσόμενο ον! 

Μια επιλογή που θα'πρεπε να μην αφήνει έξω από την ατζέντα της και το συμφέρον και καλό των άλλων ανθρώπων, καθώς ζούμε σε αλληλεπίδραση στενή ο ένας με τον άλλο και, εφόσον, επιλέξαμε να ζούμε μέσα σε οργανωμένες κοινωνίες.

 Κι όταν ο "μάγειρας σου σερβίρει ένα τρύπιο πιάτο", δεν φταίει μόνο αυτός, αλλά κι εσύ που τον επέλεξες, τον εμπιστεύτηκες και "έτρωγες ό,τι σου σέρβιρε" μέχρι την τελευταία μπουκιά και ζητούσες και 2ο πιάτο και μετά "έκανες και τη λάτζα!" Όσο κι αν χτυπιέσαι, όταν κατόπιν αλλάξουν όλα, ότι σε ξεγέλασε με τις υποσχέσεις του, τα κόλπα του, τα "εθιστικά μενού του".

 Αλλά και γενικότερα, όταν το κακό ή και το χειρότερο συμβεί σε προσωπικό, κοινωνικό, επαγγελματικό, αισθηματικό επίπεδο, ο σύγχρονος άνθρωπος, στην πλειονότητά του, έχει μια μίζερη τάση να ψάχνει έναν ή περισσότερους ώμους να κλάψει και αυτό το αναπαράγει με την πρώτη ευκαιρία, μέχρι που μπορεί και να του γίνει αναπόσπαστη κι εύκολη συνήθεια. Βέβαια, ΚΑΘΕ ΑΛΛΟ ΠΑΡΑ ΚΑΚΟ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ των συνανθρώπων, των συντρόφων, των συνοδοιπόρων σου και η ΑΔΟΛΗ και ειλικρινής συμπαράστασή τους στα προβλήματά σου, ώστε να σου δώσει και το απαιτούμενο θάρρος και ώθηση, συχνά, να τα ξεπεράσεις! Αρκεί να μη σε ενθαρρύνει στην παθολογική ΕΞΑΡΤΗΣΗ από τους άλλους και τελικά στην ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ των ίδιων και παρεμφερών δυστοχιών (που μπορεί να πάρουν και τη μορφή "αυτοεκπληρούμενων προφητειών!") Γιατί όποιος επιζητά (πολλές φορές σε μόνιμη βάση) τον οίκτο, τη συμπάθεια, τη διαρκή κατανόηση των άλλων, (υιοθετώντας συχνότατα για τον εαυτό του την περσόνα "εγώ το θύμα"), αποδεικνύει στην ουσία την αδυναμία του να αναλάβει ΕΥΘΥΝΕΣ για ό,τι του συμβαίνει (και όχι τυχαία, σχεδόν πάντα κατά τη γνώμη μου). Αντίθετα, τις αρνείται ή τις μεταθέτει αποκλειστικά ή σχεδόν αποκλειστικά σε άλλους, εξωγενείς, παράγοντες. Δηλαδή, θυμίζει συναισθηματικά, αλλά και πνευματικά, τη νηπιακή ηλικία!
  
ΚΙ ΕΤΣΙ ΧΑΝΕΙ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΕΝΤΟΠΙΖΕΙ ΤΙΣ ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΤΟΥ ΚΑΙ Ν'ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΣΤΟΧΙΕΣ ΤΟΥ, να τ'αγκαλιάσει, να τ'αποδεχτεί και να μάθει από αυτά! ΒΟΗΘΩΝΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΟΥΛΩΣΗ ΤΩΝ "ΠΛΗΓΩΝ" ΤΟΥ. 'Ωστε την επόμενη φορά να τα αντιμετωπίσει με τέτοιους τρόπους και όρους, ώστε να κερδίσει την αυτογνωσία, ν'αποκτήσει αυτοεκτίμηση και αυτάρκεια και να προικισθεί με σθένος μπροστά στις προκλήσεις της ζωής! Και να μπει στο μονοπάτι του Πολεμιστή..!


Και τελικά οι "πρωτόγονοι" λαοί, όπως οι Ινδιάνοι, που ζούσαν σε αρμονία με τη Φύση και προσέγγιζαν μ'ένα ιδιαίτερο τρόπο τις ανώτερες αλήθειες, υπέστησαν μια από τις πιο επονείδιστες γενοκτονίες από τους "ώριμους" βαρβάρους της Δύσης...


                                                           ανιχνευτής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου