ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2014

Η αξία της γλώσσας (και η διαλεκτική του πονηρού λόγου)


" Η εξουσία της γλώσσας μέσω της διαλεκτικής, του δυσνόητου και του θώκου της αξίας, είναι στοιχείο που δεν προάγει τη Δημοκρατία. Είναι η ασθένεια της Δημοκρατίας. Ένα κριτήριο πολιτικής στιβαρότητας είναι η μη ύπαρξη παρεκτροπής και πολυλογίας. Ο πολιτικός που κάνει διαλεκτική ρητορεία είναι αντίθετος με τον πολιτικό που είναι διαλεκτικός στη ρητορεία."

IMG_4785 IMG_5178 IMG_5209
Φωτογραφίες Eos Aurora


Η αξία της γλώσσας (και η διαλεκτική του πονηρού λόγου)

«Στην ανθρωπότητα θα προκύψει αίσιον όταν επαναπροσδιορίσει τη λεκτική σημειολογία της», είπε πριν από 2500 χρόνια ο στοχαστής της Ελέας, Παρμενίδης. «Βρισκόμαστε σε ένα σύγχρονο πύργο της Βαβέλ, μιλάμε το ίδιο αλλά δεν καταλαβαινόμαστε, φτιάχνουμε προτάσεις αλλά δεν ξέρουμε τι σημαίνει η κάθε λέξη», επανέλαβε πριν από λίγα χρόνια ο Βιντγκενστάιν, ο άνθρωπος που τίναξε το μαθηματικό οικοδόμημα της γλώσσας στον αέρα, τιθέμενος ο εισηγητής της απλουστευμένης λογικής.

Πάμε όμως από την αρχή, στον Παρμενίδη, ο οποίος έκλεισε τη φυσικο-κεντρική θεώρηση της Ιωνικής φιλοσοφίας, βάζοντας έναν αόρατο μεταφυσικό ογκόλιθο στο κέντρο της που κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει, ανάγοντας τη γλώσσα ως πρωταγωνιστή και όχι ουραγό της σκέψης. Όλη η φιλοσοφία, λέει έμμεσα ο Παρμενίδης, είναι έρευνα της γλώσσας, κατά την οποία, αν θες να μιλάς σωστά βούτηξε τη γλώσσα στο μυαλό σου, αν όμως θέλεις να μάθεις την αλήθεια, βούτηξε με το μυαλό σου στη γλώσσα.

Τα περισσότερα προβλήματα δεν στέκουν αν ο άνθρωπος προσδιορίσει τι λέει και τι συγκρίνει, συμπληρώνουν με ένα στόμα και οι δυο, Παρμενίδης και Βιτγκενστάιν. Κοινώς, μπαίνουν στο ζύγι από το νου, μη συγκρίσιμα μορφώματα, είτε σχετίζονται είτε όχι, ας πούμε το ψάρι με το φαΐ ή η ηθική με το ποδήλατο, κάνοντας τον τρελό πίθηκο να συμπεριφέρεται και ως ασυνεννόητος. Ας πάρουμε για παράδειγμα δυο σχετικές έννοιες που τις θεωρούμε συγκρίσιμες και αντίθετες μεταξύ τους, τον Καπιταλισμό με τη Δημοκρατία. …

Καπιταλισμός προέρχεται εκ του κάπιταλ = κεφάλαιο ή κεφαλαίο και την κατάληξη -ισμός ή -ismus που δεικνύει κατεύθυνση. Επομένως, καπιταλισμός είναι η κατεύθυνση του ανθρώπου να κεφαλοποιεί, να αποθηκεύει, υλιστικά και πνευματικά «αγαθά». Δημοκρατία, όμως, σημαίνει αρχή – κράτος του Δήμου και είναι έννοια διαχείρισης των αγαθών.

Άρα, ο καπιταλισμός μπορεί να συγκριθεί με τον λιγότερο ή περισσότερο καπιταλισμό, όπου τη μια πλευρά τίθεται η πλειστότητα και από την άλλη η απληστία, με ενδιάμεσο το «όσα πάνε κι όσα έλθουν». Η Δημοκρατία με τη σειρά της μπορεί να συγκριθεί με άλλες πράξεις διαχείρισης, όπως είναι η βασιλεία, η τυραννία, η ολιγαρχία, ο κομμουνισμός ή ο σοσιαλισμός όπου ειδικά εδώ είναι κομμουνισμός με χιούμορ.

Αυτό το παράδειγμα λέχθηκε για να εντοπίσουμε το μπέρδεμα των εννοιών της γλώσσας μας, το οποίο προέρχεται είτε από την ασυναίσθητη εκτροπή του λόγου είτε από την προσχεδιασμένη.

Ας πάμε να εξετάσουμε την προσχεδιασμένη εκτροπή ή τη λεγόμενη «διαλεκτική του πονηρού λόγου».


Η διαλεκτική είναι τρόπος να εξουσιάζει ο άνθρωπος τον άνθρωπο με το λέγειν του, κάνοντας τον άλλο να φαίνεται μικρός και προφέσορας εκείνος. Για παράδειγμα, διαβάζοντας την φαινομενολογία του πνεύματος του Χέγκελ αισθάνεσαι πόσο πιο ανώτερος ήταν στη σκέψη του σε σχέση με την παιδιακίσια δική σου σκέψη. Και φυσικά δεν τολμάς να αντιπαρατεθείς ή να τον κρίνεις γιατί νοιώθεις αδύναμος, πέραν του ότι δεν έχεις πλήρως καταλάβει.

Η διαλεκτική όμως που βασίζεται στον ορθολογισμό, μπορεί να βασίζεται και στην πονηράδα. Να παρουσιάζεται δηλαδή κάτι που είναι επουσιώδες ως πολύ σημαντικό, με μια πρακτική που μπορεί να χαρακτηριστεί «η διαλεκτική του φελλού επί της συζήτησης του οίνου». Παρουσιάζεις, δηλαδή, σε μια συζήτηση για το κρασί, το φελλό, τόσο επιστημονικά και περιγραφικά εκτρέποντας τη συζήτηση, βρισκόμενος πάντοτε στο θέμα, κάνοντας τον άλλο να σε κοιτάζει με ανοιγμένο στόμα. Και τον ταπώνεις με το φελλό σου κάνοντάς τον να ξεχάσει το κρασί.

Η «διαλεκτική του φελλού» μπορεί να οριστεί και δόκιμος όρος στην πολιτική ρητορεία που γίνεται αγυρτεία. Ακούς τον άλλον να ρητορεύει πεμπτουσιακά, τιθέμενος σε ένα περιφερειακό θέμα, αναγορεύοντάς το ως πρότυπο αξίας και ανοίγεις το στόμα σου αισθανόμενος ότι είσαι βλάκας.
Και φεύγεις λέγοντας, τι σπουδαίος, τι θαυμάσια τα είπε, δικτάτωρ του πανεπιστημίου δικαίως είναι και στην οδό Καραγκιόζη της Σερβίας έχει το γραφείο του. Και όταν σε ρωτήσουνε «τι είπε», απαντάς «πολύ ωραία τα είπε, να δεις τι είπε, να δεις τι είπε…» και ξύνεις το κεφάλι σου μη αναλογιζόμενος ότι εσύ είσαι ο φελλός μαζί και ο Καραγκιόζης.

Η εξουσία της γλώσσας μέσω της διαλεκτικής, του δυσνόητου και του θώκου της αξίας, είναι στοιχείο που δεν προάγει τη Δημοκρατία. Είναι η ασθένεια της Δημοκρατίας. Ένα κριτήριο πολιτικής στιβαρότητας είναι η μη ύπαρξη παρεκτροπής και πολυλογίας. Ο πολιτικός που κάνει διαλεκτική ρητορεία είναι αντίθετος με τον πολιτικό που είναι διαλεκτικός στη ρητορεία.

Ο άνθρωπος που συζητά και δεν κάνει τον σπουδαίο είναι πολύ πιο σπουδαίος από αυτόν που ρητορεύει μεγαλεπήβολα κι επιθετικά. Σε παρασύρει, εκτρέπει το νου απο το ουσιαστικό, προάγοντας την αξία του φελλού από την ουσία που έχει μέσα το μπουκάλι. Αποτείνεται σε αφελείς. Ας ορίσουμε κάποτε στην εκτίμηση που πρέπει να έχουμε για τους πολιτικούς να κυριαρχεί το προσδιοριστικό του λόγου και το λακωνίζειν.


Σωτήρης Γλυκοφρύδης


To διαβάσαμε στο terra papers

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου