ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Δευτέρα 8 Απριλίου 2013

Σκοτώνουν και τα δέντρα όταν γεράσουν



Tο παρόν είναι αφιερωμένο από εμάς στον μπαρμπα Νίκο, το κοσμογυρισμένο και θαλασσοδαρμένο ταξιδιάρη, τον "καραβόσκυλο" όπως αποκαλούσε ο ίδιος την αφεντιά του. Κάποτε μας είχε πει ότι είχε ακούσει αυτή τη λέξη σε μια παλιά ελληνική ταινία, του άρεσε γιατί λέει "του πήγαινε γάντι" και την οικειοποιήθηκε. Ερχόταν συχνά σ'ένα συνοικιακό καφενέ που συχνάζαμε κι εμείς, σχετικά πιτσιρικάδες ακόμα, για να πίνουμε φθηνή μπίρα ή και κάνα ούζο με τα "σέα και τα μέα του" και να φλυαρούμε για πολλά και διάφορα: για πολιτική, μουσικές, κοπελίτσες. Όταν όμως έσκαγε μύτη ο  γερο-θαλασσόλυκος και καθόταν στην αγαπημένη του γωνιά, τον κερνούσαμε κάνα καραφάκι, κι ας μη μας ξεχείλιζαν τα φράγκα απ' τις τσέπες, για να μας αφηγείται τις εκπληκτικές του ιστορίες που μας καθήλωναν. Κι ας υποψιαζόμαστε ότι του άρεσε πού και πού να τις εμπλουτίζει με γερές δόσεις "σάλτσας".

Το έκανε όμως με υπέροχο τρόπο, καθώς μας ταξίδευε στα πέρατα του θαυμαστού αυτού κόσμου.
Πότε μας έστελνε στη θάλασσα των Σαργασσών με τα μυθικά τέρατα ή στο τρίγωνο των Βερμούδων με τους γοητευτικούς θρύλους, πότε μας περπατούσε σε περίεργα στέκια του Χονγκ Κονγκ, μας ξεναγούσε σε μοναδικής ομορφιάς ή παραξενιάς μέρη κι άλλοτε μας εξίταρε τη λίμπιντο με περιγραφές Βραζιλιάνων και Κουβανέζων καρυάτιδων, για να μας συνιστά μετά αφροδισιακές ή εξωτικές συνταγές με πολύχρωμα μπαχάρια και άγνωστα για τους Δυτικούς εδέσματα κι ό,τι άλλο συναρπαστικό μπορεί να φανταστεί κανείς και με άφθονες δόσεις γνωστών κι άγνωστων αλκοολούχων "ροφημάτων" σε κάθε μακρινό λιμάνι. Κι εμείς δεν χορταίναμε ν' ακούμε. Συχνά έκλεινε τις ιστορίες του με την ίδια κουβέντα: "όπου γης και πατρίδα παίδες! Να είστε σε κίνηση φίλοι μου". Ίσως να΄μαστε και οι καλύτεροι φίλοι του. Είχε μάλλον ελάχιστους. Ο καφετζής μας είχε πει ότι οι γείτονες τον κορόιδευαν,
γιατί όταν γύριζε συχνά σουρωμένος το βράδυ σπίτι του, καθόταν και μιλούσε αρκετά λεπτά σε ένα δέντρο στο πεζοδρόμιο, μπροστά στο παραθύρι του! Κάτι που το είδαμε κι εμείς. Όπως και το κλάμα που έριξε όταν ο δήμος έκοψε το γέρικο δέντρο, γιατί όπως έλεγαν είχε αρρωστήσει. " Έρχεται σύντομα και η δικιά μου ώρα" μονολογούσε.

 Ο μπαρμπα Νίκος έζησε και πέθανε μόνος κι έρημος. Δεν ήταν κι απ' αυτούς που θα έριχναν εύκολα οικογενειακή άγκυρα και θα έμεναν μόνιμα σε ένα "λιμάνι". Τον πείραζε που λόγω γήρατος δεν μπορούσε να ταξιδεύει  και είχε "προσαράξει" σ'έ να μικρό σπιτάκι στη γειτονιά μας. Και μας έλεγε ότι η αξεπέραστη αγάπη της ζωής του ήταν το θαλασσινό αλάτι που νιώθεις να κολλά στο πετσί σου και σου προσφέρει μια ασύγκριτη αίσθηση ελευθερίας. Ακολουθούσαν ο Χεμινγουαίη, οι γυναίκες, το ρούμι και, από τότε κυρίως  που ξεβράστηκε στην Ελλάδα, το ούζο.
 Εμείς είχαμε μάθει ότι είχε, κάπου στη Νότια Αμερική κι έναν γιο με μια Λατίνα, η οποία είχε παντρευτεί τελικά έναν φραγκάτο ντόπιο και στεριανό. Όταν μάλιστα ανακάλυψαν τον παλιό ναυτικό νεκρό στο σπίτι του (καθώς κάποιος είχε μπει στο σπίτι να τον είχε ληστέψει κι αυτός έμεινε, όπως αποδείχτηκε, από ανακοπή), βρέθηκε δίπλα σ'ένα σπασμένο συρτάρι ένα χοντρό ημερολόγιο γραμμένο στα ισπανικά. Γεμάτο σημαντικές στιγμές της ζωής του και φωτογραφίες. Κι ένα χαρτί μέσα σ'αυτό να γράφει, ως τελευταία του επιθυμία, ότι αν τον βρουν ποτέ πεθαμένο να ταχυδρομήσουν "το βιβλίο της βόλτας του", όπως το είχε ονομάσει, στο γιο του τον Χουάν Χοσέ. Σε μια διεύθυνση της μακρινής Ν. Αμερικής.

Το παρακάτω είναι για σένα μπαρμπα Νίκο. Οι ιστορίες σου ακόμα μας ταξιδεύουν και μας επηρεάζουν!

Σκοτώνουν και τα δέντρα άμα γεράσουν

Το μπαούλο μέσα ξεχειλίζει από τα φαντάσματα του παρελθόντος και ο καθρέφτης μια μεγάλη οθόνη με τις αναμνήσεις του σκηνές από παλιές ταινίες, αγέραστες από του χρόνου τις ουλές.
Κι αυτός τις νύχτες μιλούσε αρκετά στο ροζιασμένο δέντρο που έμοιαζε με συνομήλικό του, εκείνο το δεντράκι έξω απ'το παραθυρό του. Συγκάτοικος στη μοναξιά του, βουβός και υπομονετικός εξομολογητής του. Κι αποκαμωμένος όταν έλεγε να ξαπλώσει πια, το δέντρο με το κοκαλιάρικο μακρύ του χέρι χτύπαγε το τζάμι απαλά: καληνύχτα!

Ένα βράδυ γύρισε πάλι πιωμένος και τρέκλιζε και γύρεψε πάνω στο φιλαράκο του να στηριχτεί
μα έκπληκτος βρέθηκε κάτω. Το δέντρο έλειπε απ'το πεζοδρόμιο.

Ο Ένοικος...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου