ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Σάββατο 27 Μαρτίου 2021

Η υπόθεση Sisco αποτελεί ή όχι σοβαρό σκάνδαλο;


Όταν έχεις να προσάψεις κάτι σε κάποιον ή κάποιους καλό είναι να το κάνεις διαθέτοντας στοιχεία ή έστω σοβαρές ενδείξεις που σου επιτρέπουν να σχηματίσεις άποψη και να την εκφέρεις, να προχωρήσεις σε εκτιμήσεις και να διατυπώσεις προβληματισμούς. Θα αναλάβω απρόθυμα λοιπόν, για λίγο, το "δικηγόρο του διαβόλου". Ο όρος χρησιμοποιείται βεβαίως με κεκτημένη ταχύτητα της καθομιλουμένης και δεν έχει καμία κυριολεκτική σημασία και μάλιστα συνωμοσιολογικής θρησκευτικής φύσης χροιά,  εξάλλου δεν κρύψαμε από τη αρχή το ότι είμαστε μια "συμμορία άθεων". Αναλαμβάνω λοιπόν αρχικά τον άχαρο ρόλο του συνήγορου -και παρά την όποια ίσως έμφυτη αντιπάθειά μου στον συγκεκριμένο κλάδο-  ο οποίος στηρίζεται σε όσα του υπαγορεύει το αίσθημα του δικαίου που συνοδεύεται με τη συνδρομή και του ορθού λόγου. Έτσι ώστε στη συνέχεια "να κάνει τη στροφή" και να ασκήσει κριτική, με διαύγεια και σοβαρότητα, στα κακώς κείμενα που αφορούν τον ίδιο τον "πελάτη" τον οποίο ξεκίνησε να υπερασπίζεται. 

 Ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα που έσκασαν από το πουθενά σχεδόν, αν και τελικά αποδείχτηκε ότι "πολλοί εγνώριζαν μα ουδείς μιλούσε", για δικούς του ο καθένας λόγους, ήταν -κι εξακολουθεί να είναι σκάνδαλο παρά την προσωρινή σίγαση μετά τον θόρυβο-  η υπόθεση παιδεραστίας με πρωταγωνιστή τον θεατράνθρωπο Δ. Λιγνάδη. Πολλοί έσπευσαν να ισχυριστούν και να γράψουν ότι το πάρα πολύ ευαίσθητο αυτό θέμα, για ευνόητους κοινωνικούς και αντικειμενικά ηθικούς λόγους, έχει σοβαρές διακλαδώσεις και στον πλούσιο σε διάφορα ως τώρα σκάνδαλα πολιτικό κόσμο. Αφήνοντας  υπονοούμενα ακόμη και για άτομα στις κορυφές της κυβερνητικής πυραμίδας, απ' όπου και προήλθε ο διορισμός του κ. Λιγνάδη ως καλλιτεχνικού διευθυντή του εθνικού Θεάτρου. Εμείς από την πρώτη στιγμή κρατήσαμε αποστάσεις προσεκτικές, κι εξακολουθούμε να μένουμε μακριά από τέτοιες  συσχετίσεις -με απαράδεκτη θα λέγαμε ευκολία-  και "υπόγειες διαδρομές". Για τον πολύ απλό λόγο ότι δεν μπορούμε να οδηγούμαστε σε αβίαστα ή ανερυθρίαστα συμπεράσματα και ανάλογες βαριές διατυπώσεις δίχως αποδείξεις, δίχως στοιχεία μέχρι έστω αποδείξεως του αντιθέτου κι εάν αυτό υφίσταται και με μόνο εργαλείο εικασίες και υπόνοιες, κι όταν έχεις μάλιστα να κάνεις με τόσο πολύ σοβαρές υποθέσεις. Δεν είμαστε και ούτε ποτέ θα γίνουμε έρμαια της "λογικής" ότι εφόσον για παράδειγμα ο Χ αποδειχτεί βιαστής, τότε και ο Ψ, αδελφός, φίλος ή συνεργάτης του Χ, είναι και αυτός αναγκαστικά το ίδιο. Με τέτοια μυαλά και ανεξέλεγκτους πόθους να πλήξουμε με κάθε μέσο και να καταδικάσουμε στην κοινωνική πυρά όποιους δεν μας αρέσουν, ασχέτως αν θεωρούμε ότι συντρέχουν σοβαρές αιτίες για την ξεκάθαρη διαφοροποίηση και αντίθεση στα λεγόμενα και κυρίως κοινωνικοπολιτικά πεπραγμένα τους, θα μπορούσαμε ποτέ να αρθρώσουμε σοβαρό κι ουσιώδη λόγο κι αντίλογο για οτιδήποτε;

Προχωράμε. Δεν θα σταθώ για πολύ και στη "δέσμευση" του επικεφαλής της κυβέρνησης την 1η Μαρτίου, σε διάγγελμά του προς τον ταλαίπωρο ελληνικό λαό, ότι το "λοκντάουν" θα διαρκούσε άλλες δυο εβδομάδες και χρειαζόταν λίγη ακόμη "υπομονή" μέχρι τότε. Να δεχτώ ότι δεν ήταν ο Πινόκιο το ίνδαλμα της παιδικής του ηλικίας και ότι ξεγελάστηκε από τους συμβούλους του, από τους κουρασμένους ειδικούς που τον περιβάλλουν και τελικά για άλλη μια φορά παρασύρθηκε από άλλους στο να προβάλει μια εικόνα κυβερνητικής επιπολαιότητας και δεν είχε καμία διάθεση εμπαιγμού. Σε βάρος μιας κοινωνίας καταπονημένης, εξαθλιωμένης μέρα με τη μέρα περισσότερο, στα όρια της ολικής ψυχολογικής κατάρρευσης ή ακόμη και κοινωνικής έκρηξης. Αν και η οποία ως τώρα έχει δώσει δείγματα πλήρους συμμόρφωσης , θα μπορούσε κάλλιστα να επισημανθεί και παθητικής αποδοχής, ακόμη και κάποιων κατά κοινή κι επιστημονική ομολογία παράλογων μεθοδεύσεων. Όπως η αδικαιολόγητη παράταση στην παράταση του εγκλεισμού που αποδεικνύεται ότι τελικά αυξάνει "κρούσματα" και μεταδοτικότητα συν το πυρηνικό πλήγμα στην οικονομία. Ας θεωρήσουμε λοιπόν κι αυτή την εντυπωσιακή αυτοδιάψευση ένα ανθρώπινο ακόμη λάθος που εντάσσεται στη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης, εξάλλου δεν ήταν ούτε το πρώτο ούτε φοβόμαστε θα είναι το τελευταίο.

Παραπέμπω σε δημοσίευση της περασμένης άνοιξης, όταν τα αστυνομοκρατούμενα lockdowns εισέβαλαν στις ζωές των εμβρόντητων ανθρώπων, συνοδεία με την αρχαιοελληνική λέξη "τηλε" -δηλαδή: από απόσταση- που διαμόρφωσε μία τελείως νέα και "καινοτόμο" αντίληψη για την εργασία, τις κοινωνικές επαφές, το νευραλγικό τομέα της εκπαίδευσης. Σε εκείνο το άρθρο γινόταν αναφορά στον Michel Desmurget, διδάκτορα των νευροεπιστημών, διευθυντής Ερευνών του CNRS, της γαλλικής Λυόν, πάνω στις εγκεφαλικές λειτουργίες. Ο επιστήμονας ήταν καταπέλτης για τις επιπτώσεις ενός προωθούμενου ψηφιακού αυτισμού σε παιδιά και εφήβους. 

Κάτι που ενισχύεται, εκτός από την "αθώα ενασχόληση" με τα  videogames σε οθόνες και κινητά για να "γεμίσει ο χρόνος" του εγκλεισμού, κι από το σύστημα εκπαίδευσης εξ αποστάσεως μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας webex της εταιρείας Sisco. Πολύ περισσότερο αυτή την παρατεινόμενη περίοδο των κλειστών σχολείων και της σε καθημερινή βάση αγκύλωσης των μαθητών κι εκπαιδευτικών μπροστά σε οθόνες. Σε συνδυασμό με ένα σωρό τεχνικές δυσκολίες και δυσχέρειες που έχουν αναφερθεί και υπονομεύουν την όποια φιλότιμη προσπάθεια παροχής στοιχειώδους έστω εκπαίδευσης. Δεν θα μπορούσαν άραγε τα σχολεία να παρέμεναν ανοιχτά και οι μαθητές να προσέρχονταν εκ περιτροπής, το μισό τμήμα τη μία μέρα και το άλλο μισό την επόμενη, με σταχυολόγηση και μείωση της διδασκόμενης ύλης, χωρίς αυτό να σημαίνει υποβάθμισή της λες και τώρα δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο υπό συνθήκες ψηφιακής αποστείρωσης. Όπως είχε συμβεί τον Ιούνιο του 2020.
 Πάμε τώρα σε χειροπιαστά στοιχεία και αποδείξεις αμετροέπειας, παρατυπίας, σκανδαλώδους "αστοχίας κινήσεων": 

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η κυβέρνηση αναγκάστηκε τελικά να βγάλει στη φόρα όλα τα στοιχεία της σύμβασης με την αμερικανική εταιρεία, που καταρρίπτουν παταγωδώς τις διαβεβαιώσεις για πρόσβαση σε "δωρεάν πλατφόρμα". Περίπου 2 εκατομμύρια ευρώ δόθηκαν απλόχερα, χωρίς να ρωτηθεί κανείς αν συναινεί σε αυτό, στην πολυεθνική  εταιρεία και τα οποία θα εισπραχθούν από τους φορολογούμενους αμνούς, ποιους άλλους; Αλλά δεν είναι μόνο αυτή η μεθόδευση  -αυτοδιάψευσης για άλλη μια φορά της κυβέρνησης-  που καθιστά τη συμφωνία σκανδαλώδη. Τα προσωπικά δεδομένα 1,5 εκατομμυρίων εκπαιδευτικών και μαθητών προσφέρθηκαν στη Sisco, που μπορεί "να τα αξιοποιήσει" κατά το δοκούν και προς απόλυτο όφελός της! Επέλεξα το βίντεο στην αρχή της ανάρτησης γιατί παραθέτει πολλά και διαφωτιστικά στοιχεία και αναλύει εύστοχα τις προεκτάσεις αυτής της ιστορίας, σαφούς καταπάτησης κάθε έννοιας προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Κάτι που όπως φαίνεται θα αποφέρει μεγάλη κερδοφορία μέσω της πώλησης των "μεταδεδομένων" όλων αυτών των φυσικών προσώπων σε κάθε ενδιαφερόμενο εταιρικό πελάτη. Μέχρι και 5 ευρώ να κοστολογείται το φακέλωμα για το κάθε "υποκείμενο" όπως αποκαλούνται τα ανθρώπινα μοσχάρια. Δεν θα πρέπει να αμελούμε το στίγμα των αλλοπρόσαλλων, πρωτόγνωρα παράλογων και πονηρών εποχών που ζούμε, τονίζοντας ότι από τη στιγμή που οι μικρότεροι και μεγαλύτεροι μαθητές "κάνουν μάθημα" και με ανοιχτές κάμερες, αυτό σημαίνει ότι οι "άμεσα ενδιαφερόμενοι" έχουν και τα βιομετρικά τους στοιχεία.. 
 Οι προεκτάσεις του βίντεο για τη διαρκή παρακολούθηση και ασύστολο φακέλωμα των πολιτών-στόχων είναι βεβαίως δαιδαλώδεις.

Ο Ένοικος...

Θα κλείσω όμως αυτή την ανάρτηση με το να παραθέσω αποσπάσματα από το άρθρο το οποίο είχαμε ανεβάσει σχετικά με τις έρευνες και τις διαπιστώσεις που αναφέρει ο διαπρεπής επιστήμονας Desmurget, καταλήγοντας και στο δικό μου όσο γίνεται πιο περιεκτικό συμπέρασμα

 Στο βιβλίο του «Η κατασκευή του ψηφιακού ηλιθίου», ο Michel Desmurget εκθέτει σε όλο το εύρος του το ασυγχώρητο σφυροκόπημα των νέων γενεών: «Ήδη από την ηλικία των δύο ετών τα παιδιά των δυτικών κοινωνιών συγκεντρώνουν κατά μέσο όρο καθημερινά σχεδόν τρεις ώρες μπροστά στις οθόνες. Ανάμεσα στα 8 και στα 12 περνούν με τον ίδιο τρόπο τέσσερις ώρες και 45 λεπτά της ημέρας, ενώ μεταξύ 13 και 18, έξι ώρες και 45 λεπτά. Αν αθροιστούν ετησίως αυτές οι χρήσεις καλύπτουν χίλιες ώρες για έναν μαθητή του νηπιαγωγείου (δηλαδή περισσότερο από τις ώρες που περνάει στο σχολείο κατά το διάστημα του έτους), 1700 ώρες για έναν μαθητή του δημοτικού (δηλαδή το αντίστοιχο δύο σχολικών ετών) και 2400 ώρες για τον μαθητή του λυκείου (το αντίστοιχο δυόμιση ετών). 

Οι γενιές που γεννήθηκαν μετά το 2000, βομβαρδισμένες από το multiscreen (smartphone, tablet, Η/Υ, τηλεόραση), είναι οι πρώτες γενιές των οποίων ο δείκτης νοημοσύνης (Δ.Ν.) θα είναι μικρότερος από ότι των προηγούμενων γενεών. Με επιπλέον, μια ολόκληρη σειρά από συμπτώματα και προβλήματα που όπως φαίνεται, θα συντηρήσουν κατά τις επόμενες δεκαετίες λεγεώνες ολόκληρες παιδοψυχιάτρων: προβλήματα στο πεδίο της γλωσσικής επάρκειας, της δημιουργικότητας, της μνήμης, της συγκέντρωσης της προσοχής, της προσαρμογής στο κοινωνικό σχολικό περιβάλλον, συναισθηματικά προβλήματα, επιθετικότητα και αντικοινωνικές συμπεριφορές, αλλά και προβλήματα που σχετίζονται με την κλασσική παιδιατρική: δυσχέρειες στην κινητικότητα, παχυσαρκία, πρώιμος διαβήτης… Ο συσχετισμός ανάμεσα στην ψηφιακή κατανάλωση και όλο αυτό το φάσμα προβλημάτων είναι πλέον αναμφισβήτητος.»  Ο εγκέφαλος των παιδιών δεν είναι φτιαγμένος για οθόνες. Ο Desmurget μας υπενθυμίζει ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι αρχαϊκός και ότι η λειτουργία ενός οργάνου από σάρκα και αίμα δεν μπορεί να προσαρμοστεί στην οθόνη, στον φωτισμό της, στον κατακερματισμό των εικονικών μηνυμάτων, στο σφυροκόπημα από όλα αυτά μαζί. Ο εγκέφαλος στη βιολογική του ισορροπία, είναι φτιαγμένος έτσι ώστε να χειρίζεται το περιβάλλον με τρόπο «ανθρώπινο», να στηρίζεται σε «θερμές μεσολαβήσεις», όπως ίσως θα μπορούσαμε να πούμε. Έχει ανάγκη ηρεμίας, χωρίς την οποία μας εκθέτει σε προβλήματα και δυσλειτουργίες του ύπνου και της γλωσσικής έκφρασης, ή ακόμα χειρότερα, σε καταθλιπτικού τύπου επεισόδια ή /και σε συμπεριφορές επικίνδυνα επιθετικές. 

 Το βιβλίο του Michel Desmurget είναι γεμάτο από συγκεκριμένες οδηγίες προς τους γονείς και κηδεμόνες. Πριν την ηλικία των 6 ετών: όχι οθόνες! Το παιδί έχει ανάγκη να του μιλάνε, να του διαβάζουν ιστορίες (θα προσθέταμε να παίζει, να κάνει χειροτεχνίες, κατασκευές, να αλληλεπιδρά με το φυσικό και το κοινωνικό περιβάλλον κλπ.). Ακόμα και η ανία είναι κάποτε προτιμότερη, αν όχι καλοδεχούμενη: η δημιουργικότητα του παιδιού που αισθάνεται κάποια στιγμή να πλήττει θα αναπτυχθεί μέσα από τη ζωγραφική, την μουσικοκινητική αγωγή ή τα lego. Αλλά κυρίως το μικρό παιδί έχει απόλυτη ανάγκη να τρέξει, να χοροπηδήσει, να τραγουδήσει.


Οι κοινωνικές και ψυχολογικές πτυχές των συνθηκών εγκλεισμού  συρρικνώνουν απελπιστικά την απαραίτητη φυσιολογική εκτόνωση των παιδιών, υποβαθμίζουν αν όχι εκφυλίζουν το πλαίσιο της παρεχόμενης εκπαίδευσης και τορπιλίζουν τη λαχτάρα για μάθηση , καθιστώντας γενικά και τις παραπάνω ζωτικές παιδικές ανάγκες σχεδόν απαγορευτικές ως προς την ικανοποίησή τους. Οπότε, πηγαίνοντας ενάντια τόσο στην ευαίσθητη και υπό διαρκή ανάπτυξη παιδική φύση όσο και στην ευρύτερη ανθρώπινη φύση και τις ανάγκες της. Το να μιλήσουμε για συντονισμένο και παγκόσμιων διαστάσεων Έγκλημα -ή έστω επικίνδυνη πρακτική- κατά του Ανθρώπου ίσως δεν είναι και τόσο στομφώδες ή υπερβολικό όσο θεωρούνε πολλοί..


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου