Υπέρ Αδυνάτων
Πολιτική, θρησκεία, τέχνη, ήθη, νομική,
όλα τέθηκαν με κάθε δυνατό τρόπο στην υπηρεσία της εκάστοτε εξουσίας. Οι
αρχαίες γιορτές των κύκλων της φύσης άλλαξαν όνομα, στις πλατείες που
ηχούσαν τα ξεκαρδιστικά γέλια του κόσμου τώρα ακούγονται εδάφια από την
Αγία Γραφή όπου κανείς ποτέ δεν γελά. Κανείς δεν αναρωτιέται γιατί οι
σημερινοί Θεοί είναι ζηλιάρηδες και ανησυχούν για τον συναγωνισμό,
εφόσον Εκείνοι είναι οι μόνοι αληθινοί. Μένουν οι επινοήσεις της
Χριστιανικής Εκκλησίας (Καθαρτήρια, υποχρεωτικές εξομολογήσεις, άμμωμες
συλλήψεις και η αιώνια ψησταριά της κόλασης – η απειλή της οποίας υπήρξε
πάντα αποτελεσματικότερη των παραδείσων), μένουν οι εξακόσιες χιλιάδες
φράσεις που αποδίδονται στον Μωάμεθ, από τις οποίες όσες καταριούνται
τις γυναίκες μετατρέπονται σε αδιαμφισβήτητες ουράνιες αλήθειες.
Η γραφειοκρατία του πόνου βασανίζει
στο όνομα της εξουσίας, έτσι ώστε η εξουσία να κρατιέται στη θέση της. Η
ομολογία του βασανισμένου δεν αξίζει πολλά ή δεν αξίζει τίποτα.
Αντίθετα η εξουσία ξεσκεπάζει το πρόσωπό της στις αίθουσες βασανισμούς.
Όταν η εξουσία βασανίζει, ομολογεί πως τρέφεται από φόβο. (σ. 96). Η
εισβολή των ΗΠΑ στο Ιράκ, βασισμένη σε ομολογίες αιχμαλώτων πως
εκπαιδεύτηκαν εκεί για τη χρήση χημικών και βιοχημικών όπλων το
επιβεβαιώνουν. Ο Τομά Σανκάρα που άλλαξε το όνομα της Άνω Βόλτα σε
Μπουρκίνα Φάσο, γη των ενάρετων ανθρώπων, είπε: «Η Παγκόσμια Τράπεζα και
το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο μας αρνούνται τους πόρους γα να βρούμε
νερό στα εκατό μέτρα, αλλά διατίθενται να σκάψουν πηγάδια τριών χιλιάδων
μέτρων για την εξαγωγή πετρελαίου». Η Παραγουάη αφανίστηκε μέσω
εξολόθρευσης δασκάλων και μαθητών, εξαφάνισης του εθνικού της αρχείου
και υπέρογκου δανεισμού.
Ηττημένοι και αδύναμοι υπήρξαν εσαεί
απόντες από κάθε Ιστορία. Αμέτρητες γυναίκες υπέφεραν, εξ’ ορισμού
εξόριστες από αυτήν, τα πάνδεινα. Η Έμιλυ Ντίκινσον, τέκνο μιας εποχής
όπου οι άνδρες ασχολούνταν με την πολιτική και το εμπόριο και οι
γυναίκες διαιώνιζαν το είδος και αρρώσταιναν, γόνος μιας τάξης που
απαγόρευε να μιλήσει για τον εαυτό της, κλεισμένη στο δωμάτιό της
επινοούσε ποιήματα που παραβίαζαν τους νόμους, τους κανόνες της
γραμματικής και της έγκλειστης ζωής. Όλοι οι πρώτοι ρώσοι επαναστάτες
αφανίστηκαν, η μορφή τους σβήστηκε από τις ιστορικές φωτογραφίες, το
όνομά τους από τα βιβλία ιστορίας. Ο απαγορευμένος συγγραφέας Ισαάκ
Μπάμπελ που κάποτε είπε: «επινόησα ένα νέο [λογοτεχνικό] είδος: τη
σιωπή» δικάστηκε μέσα σε είκοσι λεπτά, αλλά η γυναίκα του πληροφορήθηκε
την εκτέλεσή του δεκαπέντε χρόνια αργότερα. Οι ολυμπιονίκες Σμιθ και
Κάρλος (Μεξικό 1968) που ύψωσαν τη σφιγμένη γροθιά με μαύρα γάντια,
Μαύροι Πάνθηρες που καταγγέλλουν τον ρατσισμό στις ΗΠΑ, διώχθηκαν από
τους αγώνες, αποκλείστηκαν από κάθε διοργάνωση, έμειναν άνεργοι, ο
δεύτερος έπλενε αυτοκίνητα για ένα φιλοδώρημα.
Σ’ έναν κόσμο όπου οι κατακτητές έχουν το
άσυλο που τους παρέχει η ιστορία και την ατιμωρησία που τους εγγυάται η
εξουσία υπάρχει χώρος για ομορφιά και δικαιοσύνη. Ένας τυφλός
ταξιδιώτης έβλεπε με τα πόδια, ο Τζάνγκο Ράινχαρντ έκανε μυστική
συμφωνία με την κιθάρα του (κάθε φορά που παίζει να του χαρίζονται τα
δάχτυλα που του έφαγε η φωτιά στο τροχόσπιτο), ο Δον Κιχώτης, άλλη μια
περιπέτεια της ελευθερίας που γεννήθηκε στις φυλακές (όπου βρισκόταν για
χρέη ο Θερβάντες) περιφέρεται ακόμα στον κόσμο και στο τελευταίο γράμμα
του στους γονείς του: Νοιώθω και πάλι στις φτέρνες μου τα πλευρά του Ροσινάντη. Ξαναπαίρνω τους δρόμους με την ασπίδα στο χέρι. Κι όπως είπε ο Λουμούμπα, κατηγορώντας την αυτοκρατορία της σιωπής: κάποια μέρα η Ιστορία θα πάρει το λόγο.
Εκδ. Πάπυρος, 2009, μτφ. Ισμήνη Κανσή, σ. 373, με ευρετήριο (Eduardo Galeano, Espejos, 2008)
Πρώτη δημοσίευση: Περιοδικό (δε)κατα,
τεύχος 25 (άνοιξη 2011), Αφιέρωμα Literatura Latinoamericana
[Λατινοαμερικανική Λογοτεχνία]. Στις φωτογραφίες: μια αυλή κάπου στην
Αγκόλα, μια σχολική αίθουσα στην Καμπούλ.
Εμείς το διαβάσαμε στο Πανδοχείο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου