ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Πέμπτη 18 Ιουλίου 2013

Από την παράσταση "Ο Άσχημος" στο θεατράκι της Ελιάς του Πεισίστρατου





Τη Δευτέρα 15 Ιούλη πραγματοποιήθηκε στην πλατεία της Ελιάς του Πεισίστρατου στους Αγ. Ανάργυρους η θεατρική παράσταση "Ο Άσχημος". Η βραδιά -μια συνδιοργάνωση της θεατρικής ομάδας "Τότε Πότε" της Συντεχνίας Πλην και του Θερσίτη- αγκαλιάστηκε από περισσότερα από 150 άτομα. Από νωρίς λοιπόν στο θεατράκι, βρέθηκαν αρκετός κόσμος από τη γειτονιά και τις τριγύρω περιοχές. Με μια μικρή διαμόρφωση του χώρου, δόθηκε η δυνατότητα να παρακολουθήσουν την παράσταση όλοι/ες που ήρθαν στο θεατράκι (που μπορεί να φιλοξενήσει συνολικά 100 άτομα), μιας που η προσέλευση του κόσμου στην παράσταση ξεπέρασε τις αρχικές προσδοκίες.
 Η παράσταση υπήρξε σημαντικό γεγονός για τη γειτονιά των Αγίων Αναργύρων (τις μέρες που προηγήθηκαν έγιναν αφισοκολλήσεις, μοιράσματα κειμένων και φλάιερ πόρτα-πόρτα στην ευρύτερη περιοχή), όπως φάνηκε και από το ότι κόσμος ήρθε από νωρίς στο θεατράκι...για να πιάσει θέση! Πολλοί μάλιστα γείτονες φρόντισαν να έρθουν στην παράσταση με το δικό τους καρεκλάκι. Το ενδιαφέρον του "κοινού" δεν εστιάστηκε ωστόσο μονάχα στο ίδιο το θεατρικό έργο αλλά στον τρόπο και τα χαρακτηριστικά που η όλη εκδήλωση στήθηκε.
 Με χαρά λοιπόν υποδεχτήκαμε αρκετό κόσμο της γειτονιάς με τον οποίο στο παρελθόν έχουμε διασταυρωθεί αλλά και άλλους τόσους που δεν γνωρίζαμε και θέλησαν να μας γνωρίσουν.
 Οι συζητήσεις που προηγήθηκαν και ακολούθησαν την παράσταση, τόσο όσο αφορά το ίδιο το έργο όσο και τη γενικότερη κοινωνική και πολιτική συνθήκη ήταν ενδεικτικές του ενδιαφέροντος που εκδηλώθηκε. Ενδιαφέρον εκδηλώθηκε και για το έντυπο υλικό που υπήρχε στα τραπεζάκια της εκδήλωσης και αφορούσε σε θεματικές όπως ο αντιφασισμός, o αντιμιλιταρισμός, η εναντίωση στη λεηλασία της φύσης, το ζήτημα της αυτομόρφωσης, της δημιουργίας κοινοτήτων αγώνα, αλλά και της εξέγερσης απέναντι στη συνθήκη γενικευμένης υποτέλειας που διαμορφώνουν στην κοινωνία οι προσταγές του κράτους και του καπιταλισμού.
 Ιδιαίτερες επίσης ήταν οι εντυπώσεις για την ίδια την παράσταση. Προκάλεσε έκπληξη σε πολλούς-ές η από επιλογή απουσία σκηνοθέτη καθώς και το ότι ο «ερασιτεχνισμός» των «Tότε Πότε» ξεπερνούσε τα επιτηδευμένα στάνταρ του «επαγγελματικού» αστικού θεάτρου. Κάθε λέξη, κάθε κίνηση πάνω στη σκηνή ανάσαινε από το συλλογικό, ελεύθερο και αυτοοργανωμένο πνεύμα του όλου εγχειρήματος. Και βέβαια, τίποτα από όλα αυτά δεν θα μπορούσε να μεταφραστεί, σε εισιτήριο, αντίτιμο ή οποιαδήποτε «υποχρέωση» των παρευρισκομένων.
  Στον αντίποδα της καθημερινής μιζέριας και της γενικευμένης φτώχειας που διαμορφώνουν στις γειτονιές οι επιλογές της εξουσίας, ζωντανέψαμε για άλλη μια φορά έναν εγκαταλελειμμένο δημόσιο χώρο χωρίς μεσάζοντες, χωρίς σπόνσορες, χωρίς φίρμες, χωρίς άδειες, χωρίς «υπαλλήλους» και «καλλιτέχνες». Δεν θα περιμέναμε ποτέ εξάλλου από κάποιους άλλους να πράξουν και να αποφασίσουν για εμάς, να μας παρέχουν άρτο και θεάματα, να μας δείξουν το δρόμο για να συνεχίσουμε να παραμένουμε υποτελείς τους. Για αυτό και η αυτοοργάνωση στις γειτονιές, η αυτοοργάνωση σε κάθε πτυχή της καθημερινής ζωής, από τη στέγαση ως τη διατροφή, ως την ανάγκη για έκφραση και δημιουργία είναι ένα διαρκές στοίχημα, μια αδιάκοπη διαδικασία. Γιατί εάν το θέλουμε, μπορούμε.


Πηγή: ΘΕΡΣΙΤΗΣ, ΧΩΡΟΣ ΡΑΔΙΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου