Και από την ελληνική μυθολογία, το "καταφύγιο" των πιο ουσιαστικών κι ενίοτε απαγορευμένων αληθειών: Ο Προμηθέας ήταν ο μεγάλος ευεργέτης του ανθρώπινου είδους, καθώς του "δώρισε" τη Γνώση της Φωτιάς (για χρήση τόσο σε εξωτερικό όσο και σε εσωτερικό πεδίο), κλέβοντάς την από τους "θεούς" και το βοήθησε αποφασιστικά και άδολα στο να βελτιώσει αισθητά τη ζωή του και να εκπολιτιστεί. Αυτό όμως δεν άρεσε καθόλου στο μεγάλο αφεντικό θεών και ανθρώπων Δία. Και σήμερα οι φατρίες των παγκόσμιων εξουσιαστών θεωρούν τους εαυτούς τους ανώτερο είδος από τα, διόλου σπάνια αλληλοσπαρασσόμενα και σφιχτοδεμένα με ιδεολογικές αλυσίδες, "ανθρώπινα κοπάδια".
Έτσι, για να επιστρέψουμε σε αυτόν τον γεμάτο νόημα και ουσιαστική αλήθεια μύθο, ο αφέντης Δίας με τη βοήθεια των πιστών οργάνων του, του Κράτους και της Βίας (θα μπορούσαμε να μιλήσουμε και για τη βία του κράτους), έδεσε τον Προμηθέα με ατσάλινες αλυσίδες επάνω στον Καύκασο κι έστελνε εκδικητικά έναν αετό να του τρώει κάθε μέρα το συκώτι ως αδυσώπητη τιμωρία αλλά και ηχηρότατο παράδειγμα για όποιον άλλον τολμούσε να τον μιμηθεί...
Θα παραθέσουμε ως επίλογο και ένα...ευφυές, σχετικό με το θέμα, απολαυστικό animation...("Tι είναι κυβέρνηση")
Τα κράτη έχουν κηρύξει τον πόλεμο κατά της πραγματικότηταςΜια αφανής αλήθεια που όμως γίνεται όλο και πιο εμφανής τις τελευταίες δεκαετίες είναι ότι το εν λόγω «μεγάλο φαντασιοκόπημα» δεν περιορίζεται σε καμία περίπτωση στην οικονομική ή την πολιτική σφαίρα. Πιο συγκεκριμένα, αυτό το μύθευμα εκμεταλλεύεται όχι μόνο την υποτιθέμενη θυματοποίηση των φτωχών στα χέρια των πλουσίων και αυτή των «αποκλεισμένων μαζών» στα χέρια της «προνομιούχου ελίτ», αλλά και αυτή των γυναικών στα χέρια των ανδρών, των μαύρων τα χέρια των λευκών, ή των νέων στα χέρια των ηλικιωμένων (και το αντίστροφο).
Εδώ φαίνεται ξεκάθαρα η φύση του κράτους στην πιο ώριμη εκδήλωσή του. Μακράν του να αποτελεί αποκλειστικά το πλέγμα της θεσμοθετημένης βίας (στρατός, αστυνομία, κ.λπ.) ή ακόμη και ο υποκινητής των διαρκών κοινωνικών συγκρούσεων, αποδεικνύεται και ο απόλυτος γυρολόγος της μη πραγματικότητας.
Μόνο σε αυτό το τελικό επίπεδο είναι ουσιαστικά απεριόριστες οι δυνατότητες δημιουργίας υποτιθέμενων «κοινωνικών προβλημάτων» που απαιτούν «συστημικές λύσεις». Για παράδειγμα, οι «εκπαιδευτικοί» που χρηματοδοτούνται από το κράτος μπορούν να δηλώσουν ότι η ελευθερία του λόγου δεν είναι να μπορεί κανείς να εκφράσει όποιες απόψεις επιθυμεί, αλλά να προστατεύεται από τη «ρητορική μίσους» η οποία μπορεί να μεμφθεί τις απόψεις κάποιου ως αδαείς, φαύλες ή γελοίες. Παρομοίως, οι «επαγγελματίες της ιατρικής» που χρηματοδοτούνται από το κράτος μπορούν να διακηρύξουν ότι ο ακρωτηριασμός των γεννητικών οργάνων μπορεί να αλλάξει τη σεξουαλική ταυτότητα κάποιου και να την κάνει να ευθυγραμμιστεί με τον υποτιθέμενο «αληθινό εαυτό» του, και ότι η διαφωνία με αυτόν τον ισχυρισμό αποτελεί εγκληματική παραβίαση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Τέλος, οι γραφειοκράτες της υγείας που χρηματοδοτούνται από το κράτος μπορούν να ενθαρρύνουν την πεποίθηση κάποιου ότι μια επίμονα κακή διάθεση υποδηλώνει ότι η ποιότητα ζωής του είναι τόσο χαμηλή, που η υποβοηθούμενη αυτοκτονία είναι η καλύτερη επιλογή για το αύριο.
Εν ολίγοις, ο κρατισμός, η ιδεολογία που ξεκινά με την παραβίαση της θεμελιώδους διάκρισης μεταξύ του «τα δικά μου» και «τα δικά σου», φτάνει στο αποκορύφωμά του αρνούμενος την ακόμη πιο θεμελιώδη διάκριση μεταξύ της κοινής λογικής και του παραλογισμού. Εφόσον κάθε υποτιθέμενο πρόβλημα που βασίζεται στον παραλογισμό είναι, εξ ορισμού, άλυτο, ο πολλαπλασιασμός τέτοιων προβλημάτων επιτρέπει στο κράτος να πολλαπλασιάζει τα διατάγματα, τις επιτροπές, τις ομάδες εργασίας και τις απαλλοτριώσεις του επ' άπειρον.
Ωστόσο, αυτός ο πολλαπλασιασμός πρέπει να σταματήσει μόλις ξεπεραστεί ένα κρίσιμο όριο δυσλειτουργικότητας. Ακριβώς όπως ένα οικονομικά παράλογο σύστημα χωρίς τιμές αγοράς είναι βέβαιο ότι θα καταρρεύσει -όπως αποδείχθηκε αποκαλυπτικά από τον Λούντβιχ φον Μίζες- η ίδια μοίρα περιμένει κι ένα σύστημα με παραλογισμούς που σχετίζονται με άλλους σημαντικούς τομείς της κοινωνικής συνύπαρξης, όπως το δικαίωμα της έκφρασης, η υγεία, η τεκνοποίηση και η διαμόρφωση της ταυτότητας.
Έτσι, όταν ξεπεραστεί το εν λόγω κατώφλι, το υπερτροφικό - και ολοένα και πιο φαρσικό - «μεγάλο φαντασιοκόπημα» πρέπει είτε να μειώσει οικειοθελώς το μέγεθός του κατά ένα σημαντικό μέρος, είτε -πιθανότατα δεδομένης της τρέχουσας έκτασης της κυριαρχίας των ειδικών συμφερόντων και της θεσμικής αδράνειας- να αποσυντεθεί βίαια κάτω από το βάρος των συσσωρευμένων στρωμάτων της αυτοκαταστροφικής παραφροσύνης του. Με άλλα λόγια, όταν η ποσότητα της μη πραγματικότητας που διακινείται από το κράτος σε μόνιμη βάση γίνει ασύμβατη με τη διατήρηση έστω και μιας ελάχιστα υγιούς κοινωνικής ζωής, η πραγματικότητα είναι βέβαιο ότι θα επικρατήσει ξανά αδυσώπητα.
[ Δείτε σχετικά το μεταφρασμένο άρθρο του Jeffery Degner «Η καταστροφή της οικογένειας και οι σοσιαλιστές χειροκροτητές της» ]
Συμπερασματικά, η ήττα του κρατισμού απαιτεί να αναγνωρίσουμε την φύση του, όχι μόνο ως την ιδεολογία της μόνιμης σύγκρουσης αλλά και ως την πιο ισχυρή κινητήρια δύναμη της θεσμοθετημένης μη πραγματικότητας. Με άλλα λόγια, η ολοκλήρωση αυτού του καθήκοντος απαιτεί την συνειδητοποίηση ότι το «μεγάλο φαντασιοκόπημα» στην πλήρως ανεπτυγμένη του μορφή είναι εξίσου πλασματικό στη σφαίρα των λύσεων που ισχυρίζεται ότι προσφέρει, όσο και στη σφαίρα των προβλημάτων που ισχυρίζεται ότι εντοπίζει. Μόλις αυτή η συνειδητοποίηση καταστεί επαρκώς διαδεδομένη μεταξύ των ανθρώπων με ελεύθερο πνεύμα, οι προσπάθειές τους θα γίνουν πραγματικά ισχυρές, ουσιαστικά περιεκτικές και ρεαλιστικές - κάτι που θα πρέπει όλοι να χαιρετίσουμε, δεδομένου του πόσο μεγάλο αντίκτυπο είναι πιθανό να έχει η δράση ή η αδράνειά μας σε αυτό το τελευταίο στάδιο της μάχης.
Ο Jakub Bożydar Wiśniewski είναι Μέλος του Ινστιτούτου Mises, επίκουρος καθηγητής στη Σχολή Νομικών, Διοίκησης και Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Βρότσλαβ και συνεργαζόμενος υπότροφος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ινστιτούτου Ludwig von Mises της Πολωνίας. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στη φιλοσοφία από το Πανεπιστήμιο του Cambridge και διδακτορικό στην πολιτική οικονομία από το King's College του Λονδίνου. Είναι συγγραφέας των βιβλίων: The Economics of Law, Order, and Action: The Logic of Public Goods, Libertarian Quandaries και The Pith of Life: Aphorisms in Honor of Liberty .
Είναι αποδέκτης του Βραβείου Douglas E. French του Ινστιτούτου Mises και του Βραβείου George and Joele Eddy. Τα κύρια ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη θεωρία της επιχειρηματικότητας, τη θεωρία των δημοσίων αγαθών, τη μεθοδολογία των οικονομικών και την επιχειρηματική ηθική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου