{ "Αν θέλεις εγκληματίες, φτιάξε νόμους, αν θέλεις κλέφτες, φτιάξε ιδιοκτήτες"...
" Ένα παιδί απαλλαγμένο από την ενοχή της ιδιοκτησίας κι απελευθερωμένο από το βαρύ φορτίο του οικονομικού ανταγωνισμού θα μεγαλώσει με τη θέληση να κάνει ό,τι είναι ανάγκη να γίνεται κάθε φορά και θα αντλεί χαρά από αυτό" - Ursula K. Le Guin "ο αναρχικός των δύο κόσμων" - ανάρτησή μας:"δεν μπορείτε να αγοράσετε την Επανάσταση, δεν μπορείτε να κάνετε την Επανάσταση-μπορείτε μόνο να είστε η Eπανάσταση"}
[...]
Α) Ως μόνο προορισμό της φιλοσοφίας θεωρούσε την κατανόηση των εννοιών και την ηθική, και η διδασκαλία του ήταν απλή και θετική, κηρύττοντας ότι η γνώση δεν είναι αυτοσκοπός αλλά μέσο προς εξασφάλιση της ευδαιμονίας, την οποία για να την αποκτήσει κάποιος πρέπει πρώτα να κατέχει την αρετή, η οποία είναι διδακτή.
«Ο ενάρετος άνθρωπος δεν έχει ανάγκη να συμπεριφέρεται συμφώνως προς τους νόμους, αρκεί να αφήσει την φύσιν αυτού να εκδηλωθεί ελευθέρως και χωρίς επιρροή από εξωτερική βία ή πλάνη και χωρίς εσωτερικό πάθος» Έλεγε πως το μεγαλύτερο αγαθό για τον άνθρωπο είναι η ελευθερία, η οποία επιτυγχάνεται μόνο μέσω της ανεξαρτησίας και έλεγε ότι πρέπει να αποκτήσουμε την ανεξαρτησία μας από τον έξω κόσμο.
Πώς μπορούσε κανείς να το πετύχει αυτό; Περιορίζοντας τις απαιτήσεις του από τη ζωή και από τους άλλους, ώστε να μην έχει ανάγκη από τίποτε και από κανέναν.
«Η αληθινή αρετή δεν έχει ανάγκη από τίποτε. Ούτε νόμον ανάγκη έχει ο σοφός κατά κρίσιν εαυτού δρων και φερόμενος». Έλεγε ότι οι νόμοι είναι για τους πολλούς, τους ανόητους και τους μέτριους, όχι για τους εκλεκτούς. Επίσης, πρέσβευε ιδέες κοσμοπολίτικες, θεωρούσε απομάκρυνση από το φυσικό την αιώνια διαίρεση των ανθρώπων σε έθνη αντιμαχόμενα.
Επίσης, είχε ελεύθερες αντιλήψεις για τον έρωτα, τον γάμο και την οικογένεια. Ουσιαστικά, ο Αντισθένης ήταν ο πρώτος γνωστός αναρχικός στην Ιστορία και οι Κυνικοί του ήταν αυτό ακριβώς, μία σχολή αναρχίας. Ήταν καταπληκτικός ρήτορας και λογοτέχνης, ετοιμόλογος, πνευματώδης, και οι καυστικές απαντήσεις του ήταν παροιμιώδες.
{αυτά για τον Αντισθένη τον Κυνικό, δάσκαλο του περίφημου Διογένη. Αυτού δηλαδή που ακόμη κι ένας "Μεγάλος Αλέξανδρος", η
απόλυτη ενσάρκωση της εξουσίας και του δεσποτισμού που κατέληξε να αντιγράψει επάξια τους Πέρσες βασιλιάδες, φάνταζε πολύ μικρός σε αξία μπροστά στο Διογένη. Μπροστά στην ενσάρκωση της απόλυτης απλότητας και γυμνής από φτιασίδια και κορώνες σοφίας. Και "τ'άκουσε" από τον φιλόσοφο καθώς του απηύθυνε με θαυμασμό τον λόγο μπροστά στο πιθάρι που είχε για σπίτι του, τολμώντας να του κρύψει τον πολύτιμο ήλιο}
Β) Ο Διογένης δεν είχε σπίτι, αρνιόταν οποιαδήποτε υποταγή στους νόμους και δεν αναγνώριζε καμία πατρίδα.
Κάποιος είχε βάλει μια πινακίδα στην πόρτα του σπιτιού του, που έγραφε
«Μηδέν εισίτω κακόν» (κανένα κακό να μην εισέλθει στο σπίτι), κι όταν το
είδε ο Διογένης του είπε «Ο ουν κύριος της οικίας που εισέλθη;» (Κι ο
κύριος του σπιτιού από πού θα εισέλθει;). Δεν άφηνε κανέναν ανόητο χωρίς
να τον πειράξει. Σε ένα από τα πολλά ταξίδια του τον έπιασαν οι πειρατές και τον
πούλησαν για σκλάβο σε έναν πλούσιο Κορίνθιο, ο οποίος τον ρώτησε τι
ήξερε να κάνει καλύτερα. Κι ο Διογένης αποκρίθηκε: «Να κυβερνώ τους ανθρώπους».
Ο Κορίνθιος του εμπιστεύτηκε τα παιδιά του και έπειτα τον οίκο του και
όλες του τις υποθέσεις. Τον αποκαλούσε «η μεγαλοφυία του σπιτιού μου». Όταν ο Διογένης του είπε ότι ήταν εγωιστικό και ανήθικο να κρατά μια
τόσο υπέρμετρη μεγαλοφυΐα μόνο για τον εαυτό του ενώ μπορούσε όλος ο
κόσμος να ωφεληθεί από αυτήν, εκείνος του χάρισε την ελευθερία του. Μια
εποχή, ο Διογένης συνήθιζε να κυκλοφορεί μέρα-νύχτα κρατώντας ένα
φανάρι, κι όταν τον ρωτούσαν γιατί το έκανε αυτό, έλεγε «ψάχνω για έναν τίμιο άνθρωπο», θεωρούσε ότι σχεδόν όλοι οι άνθρωποι δεν ήταν παρά όρθια ζώα κι ότι το πιο σπάνιο πράγμα στον κόσμο ήταν ένας αληθινά τίμιος άνθρωπος.
Έκανε συχνά τέτοια πράγματα, θα‘λεγε κανείς ότι ήταν κάτι σαν διδακτικό σώου, ίσως για να μεταδώσει κάτι με νόημα. Πολλές φορές όταν ο κόσμος έφευγε από ένα θέαμα που είχε τελειώσει, τότε πήγαινε αυτός να μπει στον χώρο του θεάματος, κι όταν τον ρωτούσαν γιατί το έκανε αυτό, έλεγε «επειδή δεν υπάρχει τίποτε να δω, αλλά εγώ, σε αντίθεση με εσάς, το γνωρίζω».
Μερικές φορές καθόταν και ζητιάνευε από τα αγάλματα των θεών, με μεγάλη επιμονή. {Στη σημερινή εποχή θα μπορούσαμε να παραλληλίσουμε τα αγάλματα με τα σύγχρονα είδωλα των εικονοστασίων εντός κι εκτός των ναών της "ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ Α.Ε., με "επίτιμο πρόεδρο" το ιουδαιοχριστιανικό σαδιστικό κατασκεύασμα γνωστό και ως Γιαχβέ και μ'ένα "θεόπνευστο βιβλίο" όπου δεν αναφέρεται μέσα ούτε μία φορά η λέξη "χαρά", τη γεμάτη αίμα, μίσος, εκδικητικότητα και θεϊκή φονική μανία Βίβλο}.
Όταν τον ρωτούσαν γιατί έκανε αυτό το τρελό πράγμα, έλεγε ότι «εκπαιδευόταν στην αποτυχία».
{κι αυτά για τον μέγιστο ίσως φιλόσοφο όλων, ή έστω έναν από τους κορυφαίους σε όλη την καταγεγραμμένη ανθρώπινη Ιστορία, το Διογένη τον Κυνικό}
τα παραπάνω ήταν αποσπάσματα από το άρθρο Ο Αντισθένης & το Φανάρι του Διογένη
ΠΑΡΑΠΕΜΠΟΥΜΕ και το εκπληκτικό, μνημειώδες κείμενο του "Διογένη του σκύλου": Οι Χρυσοί Όρχεις του Περικλή
" Ένα παιδί απαλλαγμένο από την ενοχή της ιδιοκτησίας κι απελευθερωμένο από το βαρύ φορτίο του οικονομικού ανταγωνισμού θα μεγαλώσει με τη θέληση να κάνει ό,τι είναι ανάγκη να γίνεται κάθε φορά και θα αντλεί χαρά από αυτό" - Ursula K. Le Guin "ο αναρχικός των δύο κόσμων" - ανάρτησή μας:"δεν μπορείτε να αγοράσετε την Επανάσταση, δεν μπορείτε να κάνετε την Επανάσταση-μπορείτε μόνο να είστε η Eπανάσταση"}
[...]
Ο σπουδαίος Αντισθένης |
«Ο ενάρετος άνθρωπος δεν έχει ανάγκη να συμπεριφέρεται συμφώνως προς τους νόμους, αρκεί να αφήσει την φύσιν αυτού να εκδηλωθεί ελευθέρως και χωρίς επιρροή από εξωτερική βία ή πλάνη και χωρίς εσωτερικό πάθος» Έλεγε πως το μεγαλύτερο αγαθό για τον άνθρωπο είναι η ελευθερία, η οποία επιτυγχάνεται μόνο μέσω της ανεξαρτησίας και έλεγε ότι πρέπει να αποκτήσουμε την ανεξαρτησία μας από τον έξω κόσμο.
Πώς μπορούσε κανείς να το πετύχει αυτό; Περιορίζοντας τις απαιτήσεις του από τη ζωή και από τους άλλους, ώστε να μην έχει ανάγκη από τίποτε και από κανέναν.
«Η αληθινή αρετή δεν έχει ανάγκη από τίποτε. Ούτε νόμον ανάγκη έχει ο σοφός κατά κρίσιν εαυτού δρων και φερόμενος». Έλεγε ότι οι νόμοι είναι για τους πολλούς, τους ανόητους και τους μέτριους, όχι για τους εκλεκτούς. Επίσης, πρέσβευε ιδέες κοσμοπολίτικες, θεωρούσε απομάκρυνση από το φυσικό την αιώνια διαίρεση των ανθρώπων σε έθνη αντιμαχόμενα.
Επίσης, είχε ελεύθερες αντιλήψεις για τον έρωτα, τον γάμο και την οικογένεια. Ουσιαστικά, ο Αντισθένης ήταν ο πρώτος γνωστός αναρχικός στην Ιστορία και οι Κυνικοί του ήταν αυτό ακριβώς, μία σχολή αναρχίας. Ήταν καταπληκτικός ρήτορας και λογοτέχνης, ετοιμόλογος, πνευματώδης, και οι καυστικές απαντήσεις του ήταν παροιμιώδες.
{αυτά για τον Αντισθένη τον Κυνικό, δάσκαλο του περίφημου Διογένη. Αυτού δηλαδή που ακόμη κι ένας "Μεγάλος Αλέξανδρος", η
απόλυτη ενσάρκωση της εξουσίας και του δεσποτισμού που κατέληξε να αντιγράψει επάξια τους Πέρσες βασιλιάδες, φάνταζε πολύ μικρός σε αξία μπροστά στο Διογένη. Μπροστά στην ενσάρκωση της απόλυτης απλότητας και γυμνής από φτιασίδια και κορώνες σοφίας. Και "τ'άκουσε" από τον φιλόσοφο καθώς του απηύθυνε με θαυμασμό τον λόγο μπροστά στο πιθάρι που είχε για σπίτι του, τολμώντας να του κρύψει τον πολύτιμο ήλιο}
Διογένης και Αλέξανδρος, στην Κόρινθο |
Έκανε συχνά τέτοια πράγματα, θα‘λεγε κανείς ότι ήταν κάτι σαν διδακτικό σώου, ίσως για να μεταδώσει κάτι με νόημα. Πολλές φορές όταν ο κόσμος έφευγε από ένα θέαμα που είχε τελειώσει, τότε πήγαινε αυτός να μπει στον χώρο του θεάματος, κι όταν τον ρωτούσαν γιατί το έκανε αυτό, έλεγε «επειδή δεν υπάρχει τίποτε να δω, αλλά εγώ, σε αντίθεση με εσάς, το γνωρίζω».
Μερικές φορές καθόταν και ζητιάνευε από τα αγάλματα των θεών, με μεγάλη επιμονή. {Στη σημερινή εποχή θα μπορούσαμε να παραλληλίσουμε τα αγάλματα με τα σύγχρονα είδωλα των εικονοστασίων εντός κι εκτός των ναών της "ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ Α.Ε., με "επίτιμο πρόεδρο" το ιουδαιοχριστιανικό σαδιστικό κατασκεύασμα γνωστό και ως Γιαχβέ και μ'ένα "θεόπνευστο βιβλίο" όπου δεν αναφέρεται μέσα ούτε μία φορά η λέξη "χαρά", τη γεμάτη αίμα, μίσος, εκδικητικότητα και θεϊκή φονική μανία Βίβλο}.
Όταν τον ρωτούσαν γιατί έκανε αυτό το τρελό πράγμα, έλεγε ότι «εκπαιδευόταν στην αποτυχία».
{κι αυτά για τον μέγιστο ίσως φιλόσοφο όλων, ή έστω έναν από τους κορυφαίους σε όλη την καταγεγραμμένη ανθρώπινη Ιστορία, το Διογένη τον Κυνικό}
τα παραπάνω ήταν αποσπάσματα από το άρθρο Ο Αντισθένης & το Φανάρι του Διογένη
ΠΑΡΑΠΕΜΠΟΥΜΕ και το εκπληκτικό, μνημειώδες κείμενο του "Διογένη του σκύλου": Οι Χρυσοί Όρχεις του Περικλή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου