ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...
Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Δευτέρα, 22 Ιανουαρίου 2018

ΚΑΝ'ΤΟ ΟΠΩΣ ΟΙ ΚΟΥΡΔΟΙ; Το ιστορικά πρωτοποριακό κοινωνικό πείραμα αυτο-οργάνωσης, αυτο-διαχείρισης και φεμινιστικής επανάστασης της ΡΟΖΑΒΑ!

{ ΓΝΩΜΗ εκ των υστέρων (Μάιος του 2018) και λόγω των δραματικών γεγονότων που ακολούθησαν, μετά από τη μέρα ανάρτησης των όσων ακολουθούν: Mπορεί τα ανεξάρτητα κουρδικά καντόνια της Ροζάβα (ένα από αυτά είναι και το Αρφίν, που δέχτηκε την επίθεση των Τούρκων, πλαισιωμένων από τα ηττημένα αλλά αναθαρρημένα στη συνέχεια τζιχαντιστικά κτήνη, βεβαίως) να εξυπηρετούσαν την απόφαση των ΗΠΑ για κουρδική συνοριοφυλακή στη Β. Συρία. Όμως: το πολιτικό πείραμα στο οποίο προχώρησαν οι Κούρδοι του YPG, σ'ένα εκπληκτικό μοντέλο αυτοοργάνωσης, κοινοτισμού και αρμονικής συνύπαρξης διαφορετικών λαοτήτων και θρησκειών, δεν είχε και έχει προηγούμενο! Μπαίνοντας σίγουρα και στο μάτι των ΗΠΑ, που όποτε διαπιστώνουν δείγματα σοβαρής δημοκρατικής διακυβέρνησης (και μάλιστα αμεσοδημοκρατικών οριζόντιων δομών) φρίττουν. Όπως φρίττει κάθε ιμπεριαλιστική δύναμη (που δύναται και να υιοθετεί και το ρόλο του πολέμιου έως αντίπαλου δέους στην αποικιοκρατία και αναλγησία της Δύσης), η οποία συνδέεται με πολυεθνικά οικονομικά συμφέροντα και επιθετική διείσδυση αυτών σε τοπικές οικονομίες. Όπως φρίττει και κάθε σεκταριστική  ιδεολογική λογική που θεωρεί πως της ανήκει το μονοπώλιο στην επανάσταση και στην έννοια του λαϊκού αγώνα.  
Ένας, λοιπόν, λόγος ίσως επιπλέον (δεν είναι ο μόνος φυσικά, με τα κολοσσιαία γεωπολιτικά συμφέροντα που παίζονται στο κολαστήριο της Συρίας, με μεγάλους παίκτες και πιόνια αυτών) που στην ουσία οι ΗΠΑ συναίνεσαν  στην στρατιωτική επίθεση των Τούρκων στο καντόνι της Ροζάβα; Με στρώσιμο του χαλιού στα τουρκικά στρατεύματα κι από τη Ρωσία...  }


 Το'χουμε επισημάνει: Η ουτοπία δεν είναι ένας τόπος, μια συνθήκη ή κατάσταση μεταξύ ανθρώπινων πλασμάτων, που δεν υπάρχει. (Παρ'όλες τις πολιτικές ή πολιτισμικές διαφορές, όταν το γενικότερο "κλίμα" ή "περιρρέουσα ατμόσφαιρα" εμπεριέχει όλους αυτούς τους λόγους και τις κοινές ανάγκες που ευνοούν την ένωση και συνύπαρξη σε πείσμα όλων των αντιξοοτήτων). Η ουτοπία είναι ένας "τόπος" που δεν έχει υπάρξει ακόμα! Ή μήπως όχι ακριβώς, τελικά; Όπως μια αυτοοργανωμένη από τα κάτω και πλήρως αυτοδιαχειριζόμενη ευρύτερη περιοχή της εύφλεκτης Μέσης Ανατολής, με αυτοδιοικούμενες, αυτόνομες κοινότητες-συγκοινωνούντα δοχεία , εκεί που οι οριζόντιες δομές προωθούν σθεναρά το έντονο κοινωνικό πρόταγμα.  Όπου η χειροπιαστή ισότητα των δύο φύλων (σε πείσμα ακόμη και του παραδοσιακού μισογυνισμού του "βαριού" εκείνου τύπου του θεοκρατικού ισλάμ) έχει περάσει από τη θεωρία στην πράξη! Πώς είπατε; Δεν έχετε ακούσει τίποτε γι'αυτό στα δελτία ειδήσεων των καναλιών, αντίθετα με τα "χονδροκομμένα πεσίματα" του προέδρου Τραμπ στο ωραίο φύλο και τους καημούς των "θεαματικών τιποτολόγων" του survivor ή του nomads; Έτσι είναι αυτά! Διαβάστε λοιπόν τα επιλεγμένα αποσπάσματα από ένα πολύ καλό άρθρο (φθινόπωρο του 2017) και θα καταλάβετε τι εννοούμε! 
Ποια θα είναι η κατάληξη αυτού του υπέροχου και πρωτοποριακού κοινωνικού πειράματος; Θα διαβρωθεί και θα καταρρεύσει εκ των έσω; Θα φροντίσουν να το διαβρώσουν, να το σαμποτάρουν με κάθε τρόπο, να το τσακίσουν όλες οι μεγάλες "ενδιαφερόμενες πλευρές", τα πολυεθνικά υπερ-συμφέροντα και τα μισθοφορικά τσιράκια τους, της  Νέας Τάξης Πραγμάτων, γιατί "χαλάει την (παγκοσμιοποιημένη) πιάτσα" με τον χειρότερο τρόπο; Ο καιρός θα δείξει. Όμως, αλήθεια, ... τι  εμπνευσμένο και γενναίο ταξίδι μέχρι τώρα!......
 Και συνδέστε και με αυτά, όσον αφορά την "περιρρέουσα ατμόσφαιρα" που λέγαμε πριν:
Ανελέητη και επικίνδυνη προβοκάτσια δίχως τέλος στη Συρία...(volume 1) - Ξεφτίλα τεραστίων διαστάσεων: Συριακές και ρωσικές ειδικές δυνάμεις συνέλαβαν συνολικά 130 ΝΑΤΟϊκούς αξιωματικούς και υπαξιωματικούς στο Χαλέπι! - Δεκάδες πράκτορες του ΝΑΤΟ συνελήφθησαν από το συριακό στρατό μετά την πτώση του Χαλεπίου, οι οποίοι δραστηριοποιούνταν υπέρ των δυνάμεων των...τζιχαντιστών! ΑΚΟΥΣΑΤΕ ΤΙΠΟΤΑ ΣΤΑ ΜΜΕ; και ΣΥΡΙΑ: το μεγάλο ξεβράκωμα! volume 2 (και κάμποσων "αριστερών" κι "ελευθεριακών" αλληλέγγυων...προς ποιους; Μα στους υποστηριχτές του ISIS στην ουσία!) και Βίντεο για τον γενναίο αγώνα των Κούρδων στο Kobane ενάντια στα λυσσασμένα σκυλιά του ΙΚΙΛ ή ISIS, όργανα των γεωπολιτικών σχεδίων της Δύσης  Αλλά και: Στο έλεος των φιδιών: "Η ιδέα ότι η Δύση πολεμάει το ISIS ξεπερνάει το γελοίο..!
Πάμε, λοιπόν (η υπογράμμιση σε κομμάτια του κειμένου είναι από εμάς):

"...
του Λεωνίδα Χ. Αποσκίτη

  • Η συνεχιζόμενη κουρδική εξέγερση (στη Συρία) έχει εξελιχθεί σε ένα μοντέλο άμεσης δημοκρατίας που θα το ζήλευε και το πιο προηγμένο πολιτικό πρόγραμμα!
  • Έχουν απορρίψει το κρατικό μοντέλο και τον εθνικισμό και έχουν ενστερνιστεί ένα κοινωνικό όραμα.
  • Η δύναμη του αντιστασιακού πνεύματος αυτών των ανθρώπων φάνηκε στην ταχύτητα με την οποία εξαπλώθηκε η αυτο-οργάνωσή τους.
  • Ένας ολόκληρος λαός στην Ροζάβα (της Βόρειας Συρίας) στέλνει ένα μήνυμα ελπίδας σε όλο τον κόσμο, υιοθετώντας τις αρχές της αθηναϊκής δημοκρατίας!
ΡΟΖΑΒΑ: μια ντε φάκτο αυτόνομη δημοκρατική Ομοσπονδία από τις 17 Μαρτίου 2016. H αποφασιστική αντίσταση στα λεφούσια των φονιάδων του ισλαμικού κράτους οφειλόταν εν πολλοίς στη γενναιότητα των Κουρδισσών πολεμιστριών. Οι νέες δομές που έχουν εγκαθιδρυθεί στην περιοχή αυτή φαίνεται να ακολουθούν κατά γράμμα την (ελευθεριακή) κοινωνική οικολογία του Μπούκτσιν και τον κοινοτισμό του Οτσαλάν ως μια πρακτική αναβίωση του αρχαίου αθηναϊκού μοντέλου δημοκρατίας.

 Οι τελευταίες εξελίξεις μετά το 2011 στην Συρία έφεραν στο προσκήνιο το μικρό δυτικό Κουρδιστάν μέσα από την επανάσταση της Ροζάβα, πουξεκίνησε στα μέσα Ιουλίου του 2012, αλλά και την αυτοθυσία που έδειξαν οι κάτοικοι -και ιδίως οι γυναίκες- του Κομπανί, αντιστεκόμενες στους Ισλαμιστές του ISIS, το 2014-15.

 Τη νύχτα της 18ης Ιουλίου 2012, οι κάτοικοι του Κομπανί συγκεντρώθηκαν σε ένα τζαμί της πόλης, για να συμμετάσχουν σε μια λαϊκή συνέλευση όπου αποφασίστηκε η έναρξη της εξέγερσης. Χωρίς να πέσει ούτε μια σφαίρα και να χυθεί αίμα, οι στρατιώτες του Άσσαντ εγκατέλειψαν τα πόστα τους και οι ένοπλες επιτροπές Άμυνας των Κούρδων πήραν τον έλεγχο της πόλης και των κύριων οδών που οδηγούν σ'αυτήν. Η επανάσταση είχε αρχίσει και γρήγορα εξαπλώθηκε και στις άλλες πόλεις της Ροζάβα. Η δύναμη του αντιστασιακού πνεύματος αυτών των ανθρώπων φάνηκε στην ταχύτητα με την οποία εξαπλώθηκε η αυτο-οργάνωσή τους. Γρήγορα και οι κρατικές υπηρεσίες στρατηγικής σημασίας, όπως η παροχή ηλεκτρισμού ή φωταερίου, πέρααν στον έλεγχο των λαϊκών συμβουλίων.
 Στην επανάσταση της Ροζάβα συντέλεσαν σημαντικά οι έμπειροι αγωνιστές του ΡΚΚ που ήρθαν από τα τουρκικά εδάφη και οι οποίοι είχαν περάσει χρόνια πάνω στα βουνά του Κουρδιστάν πολεμώντας και μελετώντας συγχρόνως την ιστορία. Άνθρωποι με βαθύ προβληματισμό για την οργάνωση μιας άλλης κοινωνίας και την υλοποίηση μιας εναλλακτικής φιλοσοφίας για τη ζωή, που σήμερα δυστυχώς σπανίζουν στην Ευρώπη, όπου έχει χαθεί το ενδιαφέρον για τη δημοκρατία και την πολιτική. Έτσι, σιγά-σιγά, αθόρυβα και μακριά από τα φώτα της παραπληροφόρησης, αλλά με πολύ κόπο, πόνο και αίμα, μέσα από το χάος του Συριακού Εμφυλίου γεννήθηκε ένα ιδιαίτερο, ριζοσπαστικό πείραμα δημοκρατίας.

Η Ροζάβα (που στα τουρκικά σημαίνει "Δύση") βρίσκεται στα δυτικά του ποταμού Τίγρη, κατά μήκος των τουρκικών συνόρων. Αποτελείται από τρία καντόνια: το Κομπανί, το Αφρίν κι το Τζαζίρα, καθώς και την αυτόνομη περιοχή Σαχμπά. Όλα τα καντόνια βρίσκονται σε γεωγραφικό πλάτος 36° βόρεια, είναι σχετικά επίπεδα και γόνιμα εδάφη, με εξαίρεση τα κουρδικά όρη στο καντόνι Αφρίν. Το καντόνι Τζαζίρα συνορεύει με το ιρακινό Κουρδιστάν νοτιοανατολικά, τα άλλα σύνορα είναι ρευστά λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου.
 Το Κόμμα Δημοκρατικής Ενότητας (PYD) της Ροζάβα, μαζί με την στρατιωτική πτέρυγά του, τις Μονάδες Προστασίας του Λαού (YPG), εφαρμόζουν τον "Δημοκρατικό Συνομοσπονδισμό" στο Δυτικό Κουρδιστάν (Βόρεια Συρία) ακολουθωντας κατά γράμμα την κοινωνική οικολογία του Μπούκτσιν και τη θεωρία του Οτσαλάν για μια κουρδική παραλλαγή της άμεσης δημοκρατίας. Την ίδια ώρα που το μοντέλο της απόλυτης κυριαρχίας των αγορών στην παγκόσμια οικονομία προπαγανδίζεται ως "η μόνη δυνατή λύση", οι άνθρωποι της Ροζάβα δείχνουν ότι υπάρχει ο εναλλακτικός δρόμος αυτόνομης κοινωνικής οργάνωσης. 
Η προσπάθεια που γίνεται στη Ροζάβα είναι να συνδυαστούν οι οραματισμοί των φεμινιστικών και οικολογικών κινημάτων με τα νέα αστικά κινήματα και τις πρωτοβουλίες πολιτών καθώς και των εργατικών συνδικάτων, των τοπικών συνεταιρισμών και συλλογικοτήτων. Με απλά λόγια, αυτό υλοποιείται μέσα από την κοινωνικοποίηση της οικονομίας, βασισμένη στον συλλογικό πολιτικό έλεγχο των σημαντικών τομέων παραγωγής και συνομόσπονδης κατανομής πόρων, που εξασφαλίζει την ισορροπία μεταξύ των περιοχών.
 Στη Ροζάβα έχουν απορρίψει το κρατικό μοντέλο και τον εθνικισμό και έχουν ενστερνισθεί ένα κοινωνικό όραμα, που δίνει έμφαση στην υπευθυνότητα και την ανεξαρτησία για μια ριζοσπαστικά πλουραλιστική κοινότητα.
Είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς την πορεία αυτού του πειράματος, όμως αδιαμφισβήτητα πρόκειται για μια ιστορική πρωτοπορία, που για να συμβεί, πέρα από τις ιδέες και τον ρομαντισμό, υπήρχαν και οι κατάλληλες συνθήκες.

 Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι Κούρδοι της Ροζάβα δεν είναι ένας ομοιογενής λαός, αντίθετα αποτελούνται από διακριτές φυλετικές ομάδες και τέσσερις διαφορετικές θρησκείες. Η πλειοψηφία των Κούρδων (60% περίπου) αποτελείται από Σουνίτες Μουσουλμάνους, αλλά υπάρχουν και πολλοί Σιΐτες, Αλλαουΐτες και Σούφι μεταξύ της μουσουλμανικής τους κοινότητας. Υπάρχει επίσης ένας σημαντικός αριθμός Κούρδων Χριστιανών, πολλοί από τους οποίους εγκαταστάθηκαν στην Ροζάβα μετά την έναρξη του πολέμου. Οι Γιεζίντι είναι επίσης μια θρησκευτική μειονότητα που, μετά τον άγριο διωγμό τους από τους τζιχαντιστές του Ισλαμικού Κράτους, εγκαταστάθηκαν στη Ροζάβα.

 Η περιοχή της Ροζάβα κυριαρχείται από Κούρδους (65%), ενώ το υπόλοιπο 35% αποτελείται από Άραβες, Αρμένιους και Ασσύριους. Υπάρχουν συγκεκριμένα τοπικά συμβούλια για κάθε εθνική και θρησκευτική ομάδα. Επιπλέον, στα ανώτερα συμβούλια (π.χ. Συμβούλια Πόλης και Περιφερειακά) συμμετέχουν άτομα από τις διάφορες εθνότητες, ώστε να εξασφαλίζεται ότι εκπροσωπούνται όλες οι εθνικές ομάδες. Ένα παρόμοιο σύστημα ποσόστωσης υπάρχει σε όλα τα υπουργεία, εκτός από τα συγκεκριμένα εθνικά και θρησκευτικά υπουργεία. Ακόμα και οι πολιτοφυλακές και οι δυνάμεις ασφαλείας έχουν σαφώς πλουραλιστικά χαρακτηριστικά με τις διαφορετικές εθνικές και θρησκευτικές ομάδες να εργάζονται από κοινού.

Οι Κούρδισσες γυναίκες-μαχήτριες των Γυναικείων Ταξιαρχιών Αυτοάμυνας (YPJ) δεν πολεμούν απλώς εναντίον ενός εχθρού που βιάζει και πουλά γυναίκες ως σκλάβες του σεξ, αλλά μάχονται για τον φεμινισμό και την ισότητα των φύλων και το κάνουν τόσο με τις ιδέες όσο και με τις σφαίρες.
 Πέραν της πολιτοφυλακής του YPJ, η γυναικεία δύναμη ασφαλείας Asayish-j είναι η μοναδική υπεύθυνη για εγκλήματα που αφορούν γυναίκες, παιδιά, οικογενειακή βία, ενώ λειτουργούν υπό την εποπτεία τους σημεία ελέγχου και σπίτια-καταφύγια για γυναίκες. Υπάρχουν σπίτια όπου κάθε γυναίκα άνω των 15 ετών μπορεί να καταφύγει και να μείνει όσο καιρό επιθυμεί, να λάβει δωρεάν εκπαίδευση και στη συνέχεια να επιστρέψει στο σπίτι της, όποτε το θελήσει. Υπάρχουν σήμερα 30 τέτοια κέντρα σε όλη την Ροζάβα ως γραμμή άμεσης βοήθειας για γυναίκες, τα οποία προσφέρουν συναισθηματική και φυσική υποστήριξη κάθε στιγμή.
 Ο φεμινισμός στη Ροζάβα είναι μια από τις τρεις θεμελιώδεις αρχές της Επανάστασης σε ένα μέρος του κόσμου που αποτελεί κέντρο απόλυτης πατριαρχικής εξουσίας. Σήμερα, οι γυναίκες της Ροζάβα έχουν αποτινάξει την παράδοση αυτή και συμμετέχουν πλήρως στη δημόσια ζωή σε κάθε επίπεδο της πολιτικής και της κοινωνίας

  Το εκπαιδευτικό σύστημα της Ροζάβα είναι επίσης αντι-αυταρχικό: οι μαθητές διδάσκουν ο ένας τον άλλον και μαθαίνουν από τις εμπειρίες τους. Επίσης, μαθαίνουν ό,τι είναι χρήσιμο και δεν απομνημονεύουν, αναζητούν το νόημα της γνώσης, θέτοντας ένα νέο πρότυπο για το τι μπορεί να επιτύχει ένα ανθρώπινο ον όταν ξεφεύγει από την αδιαφορία και την αλλοτρίωση. 

Μια λαϊκή οικονομία: Οι κάτοικοι της Ροζάβα αγωνίζονται για την επιβίωση της κοινότητάς τους, αλλά, πάνω απ'όλα, για τις ιδέες τους. Οι κουρδικές περιοχές που βρίσκονται στην πασίγνωστη Πεδιάδα της Μεσοποταμίας, μεταξύ των ποταμών Ευφράτη και Τίγρη, είναι τα πιο γόνιμα μέρη της Συρίας και έχουν σημαντικές πηγές πετρελαίου. Το 2010, έναν χρόνο πριν ξεκινήσει ο εμφύλιος πόλεμος στη Συρία, η περιοχή της Ροζάβας παρείχε πάνω από το 40% του ΑΕΠ της χώρας και το 70% των εξαγωγών της, παρά το γεγονός ότι μόνο το 17% του συριακού πληθυσμού ζει στην περιοχή. Το 2012, το PYD έθεσε σε εφαρμογή αυτό που τώρα αποκαλείται Λαϊκό Οικονομικό Πλάνο (PEP), βασισμένο στα γραπτά του Οτσαλάν. Η παραδοσιακή "ιδιωτική περιουσία" καταργήθηκε, κάτι που σήμαινε ότι τα κτίρια, η γη και οι υποδομές περιέπεπταν στον έλεγχο των διαφόρων συμβουλίων της πόλης.
Η κοινοκτημοσύνη. Αυτό δεν σήμαινε όμως ότι οι πολίτες έχαναν την ιδιοκτησία των σπιτιών ή των επιχειρήσεών τους. Η συγκεκριμένη κατάργηση της ιδιωτικής περιουσίας περιοριζόταν στις γαίες, τις υποδομές και τις εγκαταστάσεις, η διαχείριση των οποίων γίνεται από τις δομές των συμβουλίων.
 Η κοινοκτημοσύνη εκλαμβάνεται ως ένας τρόπος που προσφέρει ένα δίχτυ ασφαλείας  για όσους δεν έχουν πόρους, όσο και έναν τρόπο μεγιστοποίησης της χρήσης των πόρων της κοινότητας. Η κοινοκτημοσύνη, επίσης, περιλαμβάνει τις οικολογικές πλευρές της περιοχής, στις οποίες περιλαμβάνεται το νερό, τα πάρκα η άγρια ζωή και η άγρια φύση, ακόμα και τα περισσότερα αγροτικά ζώα.
 Η διαχείριση από τους εργάτες είναι ο τρίτος πυλώνας που στηρίζει το οικονομικό πλάνο. Οι εργάτες θα ελέγχουν τα μέσα παραγωγής στο χώρο εργασίας τους μέσω εργατικών συμβουλίων, τα οποία είναι υπεύθυνα απέναντι στα τοπικά συμβούλια.

Το...Πλάνο σε εφαρμογή.
Η δύναμη του PEP φαίνεται ότι βρίσκεται στο πώς εξανθρωπίζει την οικονομία για τους ντόπιους. Αυτό το επιτυγχάνει με τη διάθεση της κοινόχρηστης ιδιοκτησίας στην κοινωνία με τη δημιουργία μικρο-ιδιοκτησίας προκειμένου να στηρίξει και να καλύψει τις τοπικές ανάγκες και αγορές και τον συνδυασμό της τοπικής συμμετοχικής οικονομίας με τη συμμετοχική διακυβέρνηση του τόπου. Το αποτέλεσμα είναι ότι, παρά τις πολεμικές συνθήκες και τον αποκλεισμό της Ροζάβα από μη φιλικές χώρες και δυνάμεις, η επισιτιστική κατάσταση σήμερα είναι περισσότερο από ικανοποιητική και το ίδιο παρατηρείται και στον τομέα της στέγασης, παρά τον αριθμό των προσφύγων, που συνεχίζουν να καταφεύγουν σ'αυτή την όαση δημοκρατίας.
 Κάθε μέρα στις πόλεις της Ροζάβα λειτουργούν ανοιχτά παζάρια όπου οι παραγωγοί αγροτικών, γαλακτοκομικών και άλλων ειδών διατροφής έρχονται και πουλούν τα προϊόντα τους. Παράλληλα λειτουργούν και ανταλλακτικές αγορές για κάθε είδος πρώτης ανάγκης. Μετά το 2014 έχει αναπτυχθεί δραστήρια και ο οικοδομικός τομέας, με δεκάδες πολυώροφα κτίρια να ανεγείρονται, για να στεγαστούν όσοι επιλέγουν να ζήσουν εκεί.

Ο Δημοκρατικός Συνομοσπονδισμός: Γεωργικοί συνεταιρισμοί, συνεργατικές ομάδες, επιτροπές για την οργάνωση των βασικών υπηρεσιών κοινωνικής μέριμνας λειτουργούν σε όλους τους τομείς της οικονομίας και εφαρμόζουν τον Δημοκρατικό Συνομοσπονδισμό στην πράξη. 
Το σύστημα κοινοτικής διακυβέρνησης της Ροζάβα επικεντρώνεται στην άμεση δημοκρατία Αθηναϊκού τύπου, σύμφωνα με την οποία οι πολίτες διοικούν μέσω των συμβουλίων. Κάθε κοινότητα είναι αυτόνομη και στέλνει τους αντιπροσώπους της στα τοπικά Συμβούλια, τα οποία στέλνουν εκλεγμένους αντιπροσώπους παραπέρα κ.οκ., μέσα από ένα σύστημα γειτονιών-χωριών-επαρχιών, μικρών και μεγάλων πόλεων, που συνδέονται μεταξύ τους και περιλαμβάνουν τους πάντες, στα πλαίσια ενός "ηθικο-πολιτικού" αποκεντρωμένου συστήματος.
Όλες αυτές οι ομάδες συναντώνται κάθε εβδομάδα για να συζητήσουν τα προβλήματα των πολιτών που ζουν εκεί και οι εκπρόσωποι των ομάδων αυτών συγκεντρώνονται στη "βασική ομάδα' που αποκαλείται Σπίτι του Λαού, σε κάθε περιοχή.
 Τον Μάρτιο του 2015 έγιναν οι τοπικές εκλογές και στις 22 Σεπτεμβρίου 2017 οι πρώτες κοινοτικές εκλογές στη Ροζάβα, κατά τη διάρκεια των οποίων αναμετρήθηκαν 12.421 υποψήφιοι για περίπου 3.700 κοινοτικές θέσεις.



Ελεύθερη έκφραση και ενημέρωση.
Οι ομοσπονδιακές και οι τοπικές διοικήσεις στη Ροζάβα δίνουν μεγάλη έμφαση στην ανάπτυξη βιβλιοθηκών και εκπαιδευτικών κέντρων για την διευκόλυνση της μάθησης, αλλά και των κοινωνικών και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων. Παραδείγματα αποτελούν το Κέντρο Ανάπτυξης Παιδικών Ταλέντων Nahawand στην Αμούντα (ιδρύθηκε το 2015) και η Βιβλιοθήκη Rodi u Perwin στο Κομπανί (Μάρτιος του 2016).
 Ενώ στην αρχή του συριακού εμφυλίου πολέμου δεν υπήρχε ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην περιοχή της Ροζάβα, έκτοτε δημιουργούνται συνεχώς τέτοια ιδρύματα από τις διοικήσεις των καντονιών της περιοχής.
 Τον Σεπτέμβριο του 2014, η Μεσοποταμιακή Ακαδημία Κοινωνικών Επιστημών στο Καμισλί ξεκίνησε τα μαθήματά της. Σχεδιάστηκαν κι άλλες τέτοιες ακαδημίες στο πρόγραμμα μιας ελεύθερης κοινοτισμικής ακαδημαϊκής αντίληψης και φιλοσοφίας και βρίσκονται στη διαδικασία προγραμματισμού ή θεμελίωσης. 
 Τον Αύγουστο του 2015, το Πανεπιστήμιο του Αφρίν άρχισε τη διδασκαλία με προγράμματα αρχικά στη λογοτεχνία, τη μηχανική και τα οικονομικά. Λειτούργησαν επίσης σχολές Ιατρικής, Τοπογράφων-Μηχανικών, Μουσικής και Θεάτρου, Διοίκησης Επιχειρήσεων και Κουρδικής Γλώσσας.
 Τον Ιούλιο του 2016, η Επιτροπή Εκπαίδευσης του καντονίου Τζαζίρα έθεσε σε λειτουργία το Πανεπιστήμιο της Ροζάβα στο Καμισλί, με σχολές Ιατρικής, Μηχανικής, Επιστημών, Τεχνών και Ανθρωπιστικών Σπουδών.
 Η βασική γλώσσα διδασκαλίας είναι η κουρδική και -σε συμφωνία συνεργασίας με το Πανεπιστήμο 8 του Παρισιού- το πανεπιστήμιο της Ροζάβα ξεκίνησε να λειτουργεί για πρώτη φορά το ακαδημαϊκό έτος 2016-17.

Ελευθερία λόγου και Τύπου.
Το Σύνταγμα του 2014 της Ροζάβα εγγυάται την ελευθερία του λόγου και του Τύπου. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αναπτυχθεί μια ποικιλία μέσων ενημέρωσης στη Ροζάβα σε όλες τις γλώσσες της περιοχής: Κουρδικά, Αραβικά, Συρο-Αραμαϊκά και Τουρκικά, αλλά και στα Αγγλικά και πολλά μίντια συχνά χρησιμοποιούν πάνω από μια γλώσσα.
 Τα διεθνή μέσα ενημέρωσης και οι δημοσιογράφοι λειτουργούν με λίγους περιορισμούς στη Ροζάβα, τη μόνη περιοχή στη Συρία, όπου μπορούν να λειτουργήσουν ελεύθερα.

Καλλιτεχνική έκφραση.
Το άλμα στην πολιτική και κοινωνική ελευθερία που συνέβη στη Ροζάβα προκάλεσε μια άνθηση της καλλιτεχνικής έκφρασης στην περιοχή, ιδιαίτερα με το θέμα της πολιτικής και κοινωνικής επανάστασης, καθώς και με τις κουρδικές παραδόσεις.
 Το Κέντρο Τέχνης και Δημοκρατικής Κουλτούρας, που βρίσκεται στο καντόνι Τζαζίρα, έχει γίνει τόπος συγκέντρωσης φιλόδοξων καλλιτεχνών που παρουσιάζουν τα έργα τους.
......


Τα 4 με 5 εκατομμύρια Κούρδων και άλλων πολιτών της Ροζάβα που έχουν απορρίψει τον καπιταλιστικό δρόμο με την επανάστασή τους, είναι επικίνδυνοι για το κυρίαρχο σύστημα και αγνοημένοι από μια ευρωπαϊκή "αριστερά", που περί άλλα τυρβάζει, ενσωματωμένη στην παγκοσμιοποίηση και παραδομένη στο στάτους κβο της διεθνούς ανομίας. Κι όμως, μια επανάσταση, το μεγαλύτερο απελευθερωτικό σχέδιο αυτού του αιώνα που μόλις άρχισε, έχει ξεκινήσει - πολύ κοντά μας- και ο κόσμος δεν το γνωρίζει.  "

Γι'αυτό κι εμείς αναδημοσιεύσαμε, διαδικτυακά,  τα παραπάνω πάρα πολύ ενδιαφέροντα, ώστε ο κόσμος να τα πληροφορηθεί. Αποτελούσαν εκτενέστατα αποσπάσματα από το άρθρο με τίτλο "Ροζάβα - Μια Όαση δημοκρατίας στη Μέση Ανατολή. (Οι Αμαζόνες που σταμάτησαν τη Νέα Τάξη)", στο περιοδικό "Τρίτο Μάτι", τεύχος 257, του Λεωνίδα Χ. Αποσκίτη (ΕΔΩ το προσωπικό του ιστολόγιο). Eπίσης, και όλες οι εικόνες αυτής της αναδημοσίευσης, μαζί με τις λεζάντες, πάρθηκαν από το παραπάνω άρθρο.
Ο τίτλος της ανάρτησης είναι δικής μας έμπνευσης.

(Ευχαριστούμε τον υπεύθυνο των εκδόσεων στις οποίες ανήκουν τα περιοδικά "Τρίτο Μάτι" και "Hellenic Nexus", για τη συμφωνία του στην αναδημοσίευση εκτενών αποσπασμάτων αυτού του άρθρου καθώς και για αυτό)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου