ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Σάββατο 21 Ιουλίου 2012

Γράμμα προς τους πρυτάνεις των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων

Αντονέν Αρτώ* (1896 - 1948) :


Κύριε Πρύτανη

 Μες στη στενή στέρνα που αποκαλείτε “Σκέψη”, οι πραγματικές ακτίνες σαπίζουν όπως τ' άχυρο.

 Αρκετά με τα λογοπαίγνια, αρκετά με τα συντακτικά τερτίπια, αρκετά με τις ταχυδακτυλουργίες των τύπων, τώρα μας μένει να βρούμε το μεγάλο Νόμο της καρδιάς, το Νόμο που δεν είναι νόμος, μια φυλακή, μα ένας οδηγός για το Πνεύμα χαμένος μέσα στον ίδιο του το λαβυρινθο. Πιο μακριά απ’ όσο η επιστήμη θα μπορούσε ποτέ να φτάσει, εκεί που οι ακτίνες της λογικής διαθλώνται μέσα στα σύννεφα, αυτός ο λαβύρινθος υπάρχει, σαν το κέντρο οπου συγκλίνουν όλες οι δυνάμεις της ύπαρξης, οι έσχατες διακλαδώσεις των νεύρων του Πνεύματος. Μέσα σ΄αυτο το δαίδαλο με τα κινούμενα τείχη που όλο μετακινούνται, έξω απ’ όλες τις γνωστές μορφές της σκέψης, το Πνεύμα μας κινείται, κατασκοπεύοντας τις πιο μυστικές και αυθόρμητες κινήσεις του, εκείνες που έχουν ένα χαρακτήρα αποκάλυψεις, αυτόν τον αέρα που ήρθε απο αλλού, σταλμένος απο τον ουρανό.

 Αλλά η γενιά των προφητών έχει σβήσει. Η Ευρώπη γίνεται κρύσταλλο, γίνεται σιγά σιγά μια μούμια κάτω απο τις γάζες των συνόρων της, των εργοστασίων της, των δικαστηρίων της, των πανεπιστημίων της. Το Πνεύμα παγωμένο σπάει μέσα στα μουχλιασμένα σας συστήματα, στη λογική του 2 και 2 κάνουν 4, το λάθος είναι ολότελα δικό σας , κύριοι Πρυτάνεις, που πιαστήκατε μές στα δίχτυα των συλλογισμών. Κατασκευάζετε μηχανικούς, δικαστές, γιατρούς, οικονομολόγους απο τους οποίους διαφεύγουν τα αληθινά μυστήρια του σώματος, οι κοσμικοί νόμοι της ύπαρξης, ψευτο-σοφούς τυφλούς μες στο υπερπέραν, φιλοσόφους που διατείνονται να ξαναφτιάξουν το Πνεύμα. Και η πιο μικρή πράξη αυθόρμητης δημιουργίας είναι ένας κόσμος πολύ πιο σύνθετος και αποκαλυπτικός απο οποιαδήποτε μεταφυσική.


Παρατήστε μας, λοιπόν, ήσυχους, Κύριοι, είστε σκέτοι σφετεριστές. Με πιο δικαίωμα επιδιώκετε να κατευθύνετε τη νόηση, ν’ απονείμετε διπλώματα του Πνεύματος;

 Δεν έχετε ιδέα για το Πνεύμα, αγνοείτε τις πιο κρυφές και ουσιαστικές διακλαδώσεις του, αυτά τα αρχαϊκά αποτυπώματα που είναι τόσο κοντά στις πηγές του εαυτού μας, αυτά τα ίχνοι που πολλές φορές κατορθόνουμε ν’ ανακαλύψουμε πάνω στα πιο σκοτεινά στρώματα του εγκεφάλου μας.

Στο ίδιο το όνομα της λογικής σας , σας λέμε : Η ζωή βρομάει , Κύριοι . Κοιτάξτε για μια στιγμή τα πρόσωπά σας , για παρατηρήστε τα παρασκευάσματά σας. Μέσα απο το κόσκινο των διπλωμάτων σας , βγαίνει μια νεότητα λιπόσαρκη, χαμένη . Είστε η πληγή ενός κόσμου , Κύριοι, και τόσο το καλύτερο γι αυτό τον κόσμο, αλλα ας μη θεωρεί τον εαυτό του την κεφαλή της ανθρωπότητας.

*ποιος ήταν ο Αντονέν Αρτώ:
 Θεατρικός συγγραφέας από τη Μασσαλία (1896 - 1948). Από τις αξιολογότερες φυσιογνωμίες του σύγχρονου θεάτρου, πρωτεργάτης του σουρεαλισμού. Από το 1920 - 1935 εργάστηκε στο Παρίσι ως ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας. Τότε έγραψε τα έργα: "Τελικό σημείο", "Νευροζύγια", "Περί του θεάτρου της νήσου Μπαλί", "Μανιφέστα του θεάτρου της σκληρότητας". Στις μελέτες του ζητά το απόλυτο θέατρο, το θέατρο της σκληρότητας και του παράλογου, έξω από κάθε αιτιολογία, θεωρώντας τη μαγεία και τη μεταφυσική ως τους μόνους εκφραστές της αλήθειας. Τελευταία έργα του: "Ηλιογάβαλος", "Βαν Γκογκ".
 Το παραπάνω κείμενο προέρχεται από το βιβλίο του Αντονέν Αρτώ “Η μεγάλη μέρα και η μεγάλη νύχτα” και απευθύνεται στους Πρυτάνεις των Πανεπιστημίων. Να τονίσουμε ότι το βιβλίο αυτό γράφτηκε ενώ ο Αρτώ ήταν έγκλειστος στο Ψυχιατρείο!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου