ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Κυριακή 26 Αυγούστου 2018

Ο ηρωισμός των "συνηθισμένων ανθρώπων"

Το αυθεντικό ανθρώπινο ον είναι ένας από εμάς, που ξέρει ενστικτωδώς τι δεν πρέπει να κάνει και επιπροσθέτως αρνείται κάθετα να το κάνει. Θα αρνηθεί ακόμα κι αν αυτό έχει τρομερές επιπτώσεις σε αυτόν και σε αυτούς που αγαπά. Αυτό για μένα είναι το απόλυτα ηρωικό χαρακτηριστικό των συνηθισμένων ανθρώπων. Λένε όχι στον τύραννο και μετά δέχονται ήρεμα τις επιπτώσεις της αντίστασής τους. Τα κατορθώματά τους μπορεί να είναι μικρά και σχεδόν πάντα απαρατήρητα, αμνημόνευτα απ'την ιστορία. Τα ονόματά τους δεν τα θυμάται κανείς, όχι ότι αυτοίοι αυθεντικοί άνθρωποι περιμένουν να τους θυμούνται. Βλέπω την αυθεντικότητά τους μ' έναν αλλόκοτο τρόπο. Όχι στην προσπάθειά τους να κάνουν μεγάλες ηρωικές πράξεις, αλλά στην ήσυχη άρνησή τους. Στην ουσία κανείς δεν μπορεί να τους εξαναγκάσει να είναι κάτι που δεν είναι.  ΦΙΛΙΠ Κ. ΝΤΙΚ
-παρμένο από τη συλλογή με σπάνια προσωπικά του κείμενα "Εναλλακτικές πραγματικότητες", μια συλλεκτική έκδοση του περιοδικού Mystery -

Kι εδώ ανακαλώ κάποια λόγια του ανιχνευτή : " Έτσι γίνονται οι άνθρωποι αυτό που δεν είναι, το οποίο νόμιζαν οι ίδιοι για τον εαυτό τους και οι άλλοι για τους ίδιους. Με το να κάνουν όλα όσα νόμιζαν ότι δεν μπορούνε να κάνουν. "

Για εμένα, "συνηθισμένοι άνθρωποι δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα ακόμη κι αν δεν το ξέρουν ή δεν το'χουν συνειδητοποιήσει. Το αντίθετο  είναι ένας από τους μεγαλύτερους μύθους ή πονηριές που σκόπιμα διοχετεύονται από πάνω προς τα κάτω. Για ευνόητους λόγους. Ο "συνηθισμένος άνθρωπος", ο "ανθρωπάκος" δεν αμφισβητεί, δεν αμφιβάλλει, δεν ψάχνεται, δεν εξεγείρεται, κατ'αρχήν ενάντια στον "συνηθισμένο του εαυτό". Μασάει και αναμασάει, ακόμη κι απρόθυμα, το κουτόχορτο και τα δηλητήρια και τα ανθυγιεινά ψέματα και την ιδεολογική ηλιθιότητα με τα οποία τον βομβαρδίζουν και τον μπουκώνουν καθημερινά οι εξουσιαστές αυτού του πλαστού κατασκευάσματος. Που λέγεται πραγματικότητα, κανόνες και νόρμες που τη διέπουν.

 Κι όμως. Σε κάποια λαθραία στιγμή μέσα στα σαπιοκάραβα που πλέουν δίχως νηφαλιότητα και όραμα στους ωκεανούς του κόσμου μας, σε κάποιο ανύποπτο για τους φύλακες ρήγμα στους τοίχους των κελιών της καθημερινότητας, μπορεί να εισχωρήσει όχι απλά το φως. Αλλά οι ακτίνες ενθάρρυνσης των απογοητευμένων, αφύπνισης των κοιμισμένων, επούλωσης των πληγών των χρόνια πληγέντων, ανάστασης των ζωντανών-νεκρών και βυθισμένων στο λήθαργο της ύπνωσης. Από πού έρχονται; Από κάπου ψηλά; από κάπου "αλλού"; ή από κάπου κρυμμένου απ'τα αλλοιωμένα λόγω υπουλίας και μίσους  πρόσωπα των "επαγγελματιών της μικρότητας και μετριότητας", των χαφιέδων και πρακτόρων "εδώ"; από κάπου "έξω" ή από κάπου ανεξερεύνητου κι εν υπνώσει "μέσα"; Να σου πω..τι σημασία έχει τελικά αυτό; Σημασία μεγαλύτερη έχει ότι ο "συνηθισμένος άνθρωπος" παύει, ακόμη κι αργά αλλά σταθερά κι αποφασιστικά, να φέρεται και να πορεύεται σαν δυσλειτουργικό βιολογικό ρομπότ! Αλλά σαν αυτόφωτη, αυτόνομη, αυτόβουλη οντότητα. Και γίνεται ένα μη προβλέψιμο, ρωμαλέο, ακατάδεχτο στην υιοθέτηση ρόλων - Ρόλοι... -,  μεταμορφωμένο ανθρώπινο ον, που βλέπει πια πολύ πιο μακριά από τον στενάχωρο και προβλέψιμο, χειραγωγούμενο μικρόκοσμό του. Πολύ πιο μακριά απ'όλους τους παρόμοιους σαν το δικό του μικρόκοσμους και τις μη αυθεντικές αφηγήσεις και θρασύδειλους μπαμπούλες που τους λυμαίνονται.

Ώστε να ορθώσει το ανάστημα, με τους δικούς του μικρούς -αν και μεγάλους στην ουσία τους- αλλά σημαντικούς τρόπους, μπροστά σε εκείνους. Εκείνους τους αθεράπευτα ψεύτες και παραχαράκτες της αλήθειας, τους άθλιους και τους συνωμότες. Που ξέρουν μόνο να παίρνουν χωρίς να δίνουν, μόνο να διατάζουν χωρίς να εισακούουν, να άρχουν χωρίς να δίνουν κανέναν λόγο και καμία αξία στους αρχόμενους, να αφαιρούν ζωές κι όχι να τις τιμούν ή να προσφέρουν ζωή. Και αυτή την υπέρβαση την κάνει χωρίς να περιμένει αναγνώριση, δάφνες, ίδρυση στρατευμένων ομάδων στο όνομά του. Και στο τέλος λιώνει σαν μυθικό κερί και γίνεται ένα με τη γλώσσα των ανέμων και τα πιο παράξενα και σημαδιακά όνειρα των σκλάβων. Και ναι, αν κατά τον Όργουελ η άρθρωση της αλήθειας σε καιρούς παγκόσμιας εξαπάτησης αποτελεί επαναστατική πράξη, τότε κι αυτή η στάση του -πρώην- συνηθισμένου ανθρώπου είναι μια ηρωική στάση..

Ο Ένοικος...


 " Oι πιο σημαντικές γνώσεις έχουν ανακαλυφθεί από κοινούς και παραγνωρισμένους κι όχι από δημοφιλείς ανθρώπους. Η απάντηση στο εύλογο ερώτημα είναι ότι οι δημοφιλείς άνθρωποι ασχολούνται με δημοφιλή θεάματα " ΡΟΤΖΕΡ ΜΠΕΪΚΟΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου