ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Κυριακή 8 Μαρτίου 2015

Απλά ένα αθώο παιχνίδι για να "διασκεδάζουν" και να "μαθαίνουν" τα παιδιά;

Δείτε ως εισαγωγή αυτό το βίντεο και μετά ακολουθεί το άρθρο που παραθέτει κι ενδιαφέροντα ιστορικά στοιχεία γύρω από το παιχνίδι του "μικρού και καλού καπιταλιστή".



Η ιστορία της «Μονόπολη», ως αίτημα για κοινωνική και οικονομική δικαιοσύνη

«Παιδιά εννέα ή δέκα χρονών, (…) μαθαίνουν ότι ο πιο γρήγορος τρόπος για να συσσωρεύουν πλούτο και να αποκτήσουν δύναμη είναι να αγοράσουν όση περισσότερη γη μπορούν στις καλύτερες και πιο προνομιούχες περιοχές και να την κάνουν δική τους. «Lizzie J. Magie.
«Το παιχνίδι του γαιοκτήμονα» ήταν ο πρόδρομος του παγκοσμίου φήμης επιτραπέζιου παιχνιδιού «Monopoly» και δημιουργήθηκε από μια γυναίκα από το δόγμα των Κουακέρων, την Lizzie J. Magie, ως ένα αίτημα για κοινωνική και οικονομική δικαιοσύνη.

landlordsgame-01
landlordsgame-03

Η Lizzie J. Magie (1866-1948) ήταν μέλος του κινήματος των οπαδών του πολιτικού οικονομολόγου Henry George, ο οποίος υποστήριξε μια συγκεκριμένη θεωρία: ότι η εκμίσθωση της γης και των ακινήτων, παράγει τεράστιο κέρδος αυξάνοντας την αξία της γης, ενα κέρδος που επωφελούνται λίγα άτομα ( οι γαιοκτήμονες) και όχι η πλειοψηφία των ανθρώπων (οι ενοικιαστές).

landlordsgame-04

Για να αποδείξει το επιχείρημά της, σχεδίασε και πήρε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για το επιτραπέζιο παιχνίδι «Το παιχνίδι του γαιοκτήμονα», το υποτίθεται ότι θα ασκούσε πίεση, και θα αποδείκνυε την εγκυρότητα της θεωρίας της , προτείνοντας τελικά τη θέσπιση ενός ενιαίου ομοσπονδιακού φόρου με βάση την ιδιοκτησία της γης για να αποθαρρύνει την κερδοσκοπία, και να ενθαρρύνει την ισότητα των ευκαιριών

landlordsgame-05

Σύμφωνα με αυτή, αν οι άνθρωποι έχουν κέρδη από την περιουσία τους, άσχετα με το μέγεθός της, τελικά όλη η περιουσία θα καταλήξει νομοτελειακά στα χέρια ενός και μόνο ανθρώπου.


landlordsgame-06

Το παιχνίδι ήταν «μια πρακτική επίδειξη του ισχύοντος συστήματος της αρπαγής της γης με όλα τα συνήθη αποτελέσματα και τις συνέπειές της. Θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως το «παιχνίδι της ζωής», καθώς περιέχει όλα τα στοιχεία της επιτυχίας και της αποτυχίας στον πραγματικό κόσμο


landlordsgame-07

Στο αρχικό παιχνίδι υπήρχε μια πλακέτα με το γνωστό κύκλωμα των ολοένα και πιο ακριβών γειτονιών που τις διέσχιζες σιδηρόδρομους και υπηρεσίες κοινής ωφέλειας.

landlordsgame-08

Οι γωνίες είχαν τα «πήγαινε στη φυλακή», «Δημόσιο Πάρκο» και την ίδια τη φυλακή. Η τέταρτη γωνία περιελάμβανε ένα σχέδιο του πλανήτη που περιβάλλεται από τις λέξεις «Η εργασία κατά της μητέρας Γης παράγει μισθούς».

landlordsgame-02

Κάποια στιγμή το 1906, η Lizzie και μια σειρά άλλων οπαδών του Henry George δημιούργησαν το Economic Game Company στη Νέα Υόρκη, και μπόρεσαν να πουλήσουν την πρώτη βερσιόν του παιχνιδιού.

Τελικά, οι Parker Brothers, οι οποίοι είχαν προηγουμένως εκδόσει κάποια άλλα παιχνίδια της Lizzie J. Magie, αγόρασαν το αρχικό παιχνίδι το 1935 για $ 500 χωρίς τη χορήγηση των δικαιωμάτων στο συγγραφέα. Με την πάροδο των ετών, έχουν αναθεωρήσει με συνέπεια και υπευθυνότητα το παιχνίδι και το μετασχημάτισαν σε αυτό το περίφημο «Monopoly», ξεχνόντας προφανώς τελείως το αρχικό κριτικό σχόλιο που ήθελε να κάνει η δημιουργός του.

Monopoly-board

pic277600

Το 1941, η Βρετανική Μυστική Υπηρεσία έβαλε τον Τζον Ουάντιγκτον, τον κατοχυρωμένο κατασκευαστή του παιχνιδιού εκτός Η.Π.Α., να δημιουργήσει μια ειδική έκδοση για τους κρατούμενους από τους Ναζί του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Μέσα στα παιχνίδια υπήρχαν κρυμμένοι χάρτες, πυξίδες, αληθινά χρήματα και άλλα χρήσιμα αντικείμενα για απόδραση. Μοιράστηκαν στους κρατούμενους από τον Εθνικό Ερυθρό Σταυρό.

Σήμερα το παιχνίδι υπάρχει on line, σε βίντεο βερσιόν, παγκόσμια έκδοση με πολλές πόλεις από διάφορα μέρη του κόσμου και ηλεκτρονικές κάρτες χρημάτων, πλήρως ενσωματωμενο με την σύγχρονη οικονομία.

Το διαβάσαμε στο Indymedia Athens

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου