ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Τετάρτη 6 Αυγούστου 2014

τσάκισέ τα από μικρά, σκότωσέ τα από παιδιά


"...όταν ο άνθρωπος χάνεται μέσα στο κράτος ή μέσα στη φυλή του ή μέσα στη θρησκεία του, όταν το άτομο γίνεται μάζα, τότε δεν υπάρχει καμιά ελπίδα. 
Αν οι Παλαιστίνιοι ήταν πιο ισχυροί από τους Ισραηλίτες θα προσπαθούσαν να αφανίσουν το Ισραήλ. Όποιος αρνείται να στοχαστεί πάνω σε αυτή τη σκέψη είναι εγκλωβισμένος στο δίπολο «καλός-κακός», που με τόση ευκολία οι δογματικοί (κάθε δόγματος) αναπαράγουν."

τσάκισέ τα από μικρά, σκότωσέ τα από παιδιά

~
«Μέσα σε μια μέρα μπορεί να ζήσει κανείς τον τρόμο της Κόλασης. Υπάρχει άφθονος χρόνος γι” αυτό».
Βιτγκενστάιν
~
«Έχετε προσέξει ότι αυτόν τον αιώνα όλα γίνονται πιο πραγματικά, ότι αποκαλύπτουν τον πραγματικό τους εαυτό;
Ο στρατιώτης γίνεται επαγγελματίας δολοφόνος, η πολιτική έγκλημα, το κεφάλαιο επιχείρηση εξόντωσης ανθρώπων εξοπλισμένη με κρεματόρια, ο νόμος κανόνας βρώμικων παιχνιδιών, η παγκόσμια ελευθερία φυλακή των λαών, ο αντισημιτισμός Άουσβιτς, το εθνικό αίσθημα γενοκτονία.
Ο αιώνας μας είναι ο αιώνας της αλήθειας, δίχως την παραμικρή αμφιβολία.»
Ίμρε Κέρτες

~~{}~~

Ο -προβοκατόρικος σίγουρα- τίτλος αυτού του κειμένου προέρχεται από το πρωτόλειο έργο του Ιάπωνα λογοτέχνη Κενζαμπούρο Όε.

Ο Όε περιγράφει πως γνώρισε για πρώτη φορά το ακατανόητο, το παράλογο της ανθρώπινης βίας και δη του πολέμου:

Κατά τη διάρκεια του Β” Παγκοσμίου Πολέμου ένας σφαγέας σκυλιών είχε πάει στο χωριό του Όε, με εντολή από το στρατηγείο να σφάξει όλα τα σκυλιά και να πάρει τα δέρματα τους, για στρατιωτική χρήση.

Με εξαιρετική ευπείθεια οι χωρικοί παρέδωσαν τα σκυλιά τους. Ο σφαγέας πράγματι τα έσφαξε και πήρε τις δορές τους.

Όμως την επόμενη μέρα τα παιδιά βρήκαν τα τομάρια των σκύλων παρατημένα έξω από το χωριό.


Ο Όε δεν προσπάθησε να εξηγήσει ή να κατανοήσει το λόγο αυτής της άσκοπης σφαγής. Αντιλήφθηκε, από τόσο μικρός, ότι ο πόλεμος είναι παράλογος. Κάτι που ενέτεινε ο θάνατος του πατέρα του στο μέτωπο και παγίωσε η ρίψη του «Μικρού Αγοριού».
~
Στις 6 Αυγούστου του 1945 οι Αμερικάνοι έριξαν την πρώτη πυρηνική βόμβα (ουρανίου) στη Χιροσίμα. 70.000 άνθρωποι πέθαναν ακαριαία. Άλλοι 60.000 αργότερα, από την έκθεση στη ραδιενέργεια. Το 75% των κτιρίων καταστράφηκε ολοσχερώς.

Αλλά αυτό δεν ήταν αρκετά παράλογο. Έπρεπε να ρίξουν και τη δεύτερη βόμβα (πλουτωνίου αυτή τη φορά) τρεις μέρες αργότερα, στο Ναγκασάκι.

~~{}~~

Να με συγχωρήσουν οι συγγραφείς (ο Καμπανέλλης, ο Κέρτες, ο Έλι Βιζέλ, ο Πρίμο Λέβι), αλλά αισθάνομαι ότι η πιο τρομακτική στιγμή του 20ου αιώνα, ίσως η πιο τρομακτική στιγμή στην ιστορία της ανθρωπότητας, εις διπλούν, δεν ήταν τα κρεματόρια, αλλά οι ατομικές βόμβες στη Χιροσίμα και στο Ναγκασάκι.

Αυτή ήταν η Κόλαση του Βίτγκεστάιν, γιατί διήρκεσε μόλις λίγα δευτερόλεπτα.
Τη μια στιγμή υπήρχαν δυο πόλεις, οι οποίες δεν είχαν βομβαρδιστεί, και οι κάτοικοι της πίστευαν ότι θα τελειώσει ο πόλεμος χωρίς παράπλευρες απώλειες ανάμεσα τους, και μετά, σε μια στιγμή, όσο διαρκεί μια λάμψη, δεκάδες χιλιάδες ανθρώπων εξαερώθηκαν, οι πόλεις ισοπεδώθηκαν.

Ο άνθρωπος μεγαλούργησε, όμοιος με τον Θεό του, που εξαφάνισε σε μια στιγμή τις πόλεις των αμαρτωλών, τα Σόδομα και τα Γόμορα.

Ο άνθρωπος έγινε ίσος με τον Γιαχβέ τότε. Καταστροφικά ίσος.


~~{}~~

Το παράδοξο είναι ότι ενώ όλοι αναγνωρίζουν τη φρίκη των κρεματορίων (πέρα από τους μισάνθρωπους και τους ανιστόρητους), η φρίκη της ατομικής βόμβας είναι ένα θέμα που επιδέχεται συζητήσεις και αντιρρήσεις.

Αν ρωτήσετε τον εκάστοτε Πρόεδρο των ΗΠΑ (δεν έχει καμία σημασία ποιος είναι), για τις ατομικές βόμβες θα σας πει ότι ήταν κάτι δυσάρεστο, αλλά κάτι που έπρεπε να γίνει, προκειμένου να επικρατήσει η ειρήνη.


Το ίδιο θα έλεγαν και οι επίγονοι του Χίτλερ για τα κρεματόρια, αν ο ναζισμός είχε επικρατήσει (διαβάστε το «Ο άνθρωπος στο ψηλό βουνό», του Phillip Dick, όπου περιγράφεται αυτή ακριβώς η περίπτωση).

~~{}~~

Με τον ίδιο τρόπο και οι Ισραηλινοί δικαιολογούν τη σφαγή της Παλαιστίνης. Σκοτώνουμε για να επικρατήσει η ειρήνη.


Αλλά δεν πρέπει να μπερδευόμαστε. Δεν είναι κάτι που κάνουν οι Εβραίοι ούτε κάτι που κάνουν οι Σιωνιστές ούτε κάτι που κάνει το κράτος του Ισραήλ.

Είναι το τρομακτικό αυτό ζώο που αυτοπροσδιορίζεται ως homo sapiens sapiens (το sapiens, το «σοφός», εις διπλούν, για να μας ξεχωρίζει από τους προγόνους μας που σφάζονταν εκ του συστάδην.)

Καμία σημασία δεν έχει η εθνικότητα του, η θρησκεία του, η φυλή του sapiens.
Ο άνθρωπος, όταν έχει τη δύναμη, σκοτώνει, επιβάλλεται, καταστρέφει.

Και όταν ο άνθρωπος χάνεται μέσα στο κράτος ή μέσα στη φυλή του ή μέσα στη θρησκεία του, όταν το άτομο γίνεται μάζα, τότε δεν υπάρχει καμιά ελπίδα. 
Αν οι Παλαιστίνιοι ήταν πιο ισχυροί από τους Ισραηλίτες θα προσπαθούσαν να αφανίσουν το Ισραήλ. Όποιος αρνείται να στοχαστεί πάνω σε αυτή τη σκέψη είναι εγκλωβισμένος στο δίπολο «καλός-κακός», που με τόση ευκολία οι δογματικοί (κάθε δόγματος) αναπαράγουν.

                                                         ~~{}~~

Τα βιβλία του Κενζαμπούρο Όε συντάραξαν την Ιαπωνία. Το ίδιο συνέβη με τα βιβλία του Κέρτες, ο οποίος έχει γράψει το καλύτερο, κατά τη γνώμη μου, βιβλίο για το Άουσβιτς, το «Μυθιστόρημα ενός ανθρώπου χωρίς πεπρωμένο». Και οι δύο τιμήθηκαν με το Νόμπελ.

Το πρόβλημα, όμως, της ανθρωπότητας, είναι ότι οι συγγραφείς, όσα βραβεία και να πάρουν, είναι παράπλευρες σκέψεις χαμένες σε έναν ωκεανό μισαλλοδοξίας.

Ναι, η βία, αυτή είναι η ταφόπλακα της ανθρωπότητας.
Και πείτε “την όπως θέλετε: Κράτος, θρησκεία, πόλεμο, φανατισμό, δογματισμό, απληστία.

Ο χαμένος είναι πάντα ο άνθρωπος και μάρτυρες του φανατισμού είναι πάντα τα παιδιά, γιατί αυτά πρέπει να τα τσακίσουμε πριν μεγαλώσουν και γίνουν εχθροί μας.
~
Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος, τότε δεν τολμώ να φανταστώ πως είναι ο Θεός.



Το είδαμε ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου