ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2014

ΣΚΕΨΕΙΣ ΠΑΝΩ Σ'ΕΝΑ ΑΡΘΡΟ (BINTEO): Eκπαίδευση εναντίον ευτυχίας





Γιατί τα εκπαιδευτικά συστήματα που κύριος οργανωτής τους είναι το κράτος και οι εκάστοτε κυβερνήσεις, είναι έτσι στημένα ώστε να μην διδάσκουν τη θεμελιώδη ανάγκη "το πώς να είμαστε ευτυχισμένοι". Το ερώτημα* αυτό γεννιέται από το 13χρονο κοριτσάκι θαύμα, την Logan Laplante που διαγνώσθηκε με μαθησιακά προβλήματα αλλά τελικά αποδείχθηκε... διάνοια.
Σήμερα ετοιμάζεται να τελειώσε το κολλέγιο στα 13 της ενώ στο παρελθόν οι γονείς της πήραν από το σχολείο καθώς είχε την ταμπέλα του προβληματικού, έτσι εκπαιδεύθηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα στο σπίτι.

Στην ομιλία αυτή εξηγεί γιατί όταν την ρωτάνε τι θέλει να γίνει όταν μεγαλώσει, απαντάει «θέλω να γίνω ευτυχισμένη και υγιής».


Το είδαμε στο ΑlfaVita

* μια μικρή προσέγγιση από εμάς σχετικά με το παραπάνω ερώτημα: διότι τα εκπαιδευτικά συστήματα με τα ανάλογα αναλυτικά προγράμματα και σχολικά βιβλία, ΔΕΝ επιθυμούν, κι ας κόβονται για το αντίθετο, να εμφυσήσουν στην καρδιά και το πνεύμα των μικρών μαθητών το πιο όμορφο πράγμα που υπάρχει: Την αφύπνιση της δημιουργικής χαράς με την οποία θα'πρεπε να ξεχελίζει η ζωή, διότι κάτι τέτοιο είναι και το πιο επαναστατικό πράγμα του κόσμου. Είναι η δύναμη που διαμορφώνει ελεύθερους ανθρώπους, χωρίς προσκολλήσεις, παρανοήσεις, δογματισμούς, λανθασμένες συλλήψεις, δουλικότητα ανάμεικτη με μισαλλοδοξία. Όλα εκείνα δηλαδή τα χαρακτηριστικά που το Σύστημα (και το εκπαιδευτικό σύστημα αποτελεί ένα υπερπολύτιμο εργαλείο του) επιθυμεί διακαώς να χαρακτηρίζουν τους υπηκόους του...
Και το πραγματικό καθήκον ενός συνειδητοποιημένου εκπαιδευτικού (που τόσο πλήττεται κι αυτός από την υποβάθμιση του επαγγέλματός του και την επιχειρούμενη διάλυση της εκπαίδευσης σε αυτή τη χώρα) είναι πιστεύω αυτό: να πράξει ό,τι κι όπως μπορεί για να σαμποτάρει από μέσα αυτό το στείρο, μη βιωματικό (όσον αφορά τη μετάδοση της γνώσης και του κριτικού πνεύματος πάνω σε αυτή τη διαδικασία κι όχι την άκριτη συσσώρευση γνώσεων και πληροφοριών) και ύπουλο σχεδιασμό που προωθείται με πλαστή επιστημοσύνη και υποκρισία. Αλλά και, κυρίως, με άπλετη αδιαφορία για τις πραγματικές ανάγκες των παιδιών, της παιδικής φύσης.

Κι ένα πολύ καλό εκπαιδευτικό μότο είναι ίσως το "να παίζεις σαν να μαθαίνεις και να μαθαίνεις σαν να παίζεις!", που είχα διαβάσει σε κάποιο άρθρο του συγγραφέα Παντελή Γιαννουλάκη, αν θυμάμαι καλά...

ανιχνευτής

Και κάποιοι επιπλέον προβληματισμοί, σκέψεις και προτάσεις επί του ζωτικού αυτού θέματος για κάθε οικογένεια και κάθε κοινωνικό ιστό:
Διαβάστε κι αυτό από τη νάμα: Το γαϊτανάκι καθώς και αυτό: H τεράστια σημασία της συναισθηματικής αγωγής των παιδιών, ενώ είναι πολύ ενδιαφέρον κι αυτό το βίντεο: Πως μειώνουμε την παιδική ευφυία στο 50%

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου