ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Σάββατο 18 Μαΐου 2013

Το σχολείο μου

                

     Δεν ξέρω πως, δεν ξέρω ακριβώς γιατί.

Τις τελευταίες μέρες σκεφτόμουν τα μαθητικά μου χρόνια. Του γυμνασίου και του λυκείου εννοώ,τα χρόνια που πραγματικά έχουν χαραχθεί ανεξίτηλα στη μνήμη μου.

Μάλλον πρέπει να ήμουν τυχερή, γιατί πολύ αργά διαπίστωσα πως δε τα νοσταλγούν όλοι και πολύ λίγοι θα ήταν εκείνοι που θα ήθελαν να γυρίσουν σε εκείνη την εποχή.Μα δε τα νοσταλγώ γιατί θα ήθελα να τα ζήσω ξανά ( πιστεύω ακράδαντα πως θα ζήσω κι άλλες υπέροχες στιγμές), αλλά γιατί αποτελούν ένα υπέροχο κομμάτι της ζωής μου.

Αυτό που θυμάμαι είναι οι σχέσεις και οι φιλίες που είχα με τους συμμαθητές/τριες και πόσο δεμένοι νιώθαμε τότε. Τις συγκρούσεις και αμφιβολίες, τους εφηβικούς έρωτες, τις συζητήσεις μας. Συζητάγαμε πολύ,για πολλά θέματα για τα προσωπικά μας,για βιβλία, για τη μουσική,για τις αγωνίες μας.

Ένιωθα αγάπη για το σχολείο.Ξύπναγα το πρωί , γύρω στις 6:30 και γυρνούσα στις 16:00 , αλλά πάντα είχα την αίσθηση ότι ήθελα να πάω. Ακόμα και όταν αρρώσταινα , αν περνούσαν 2 μέρες άρχιζα να δυσανασχετώ.

 Επιστημονική φαντασία;  Όχι, πραγματικά μου βιώματα , χωρίς υπερβολές!



Πήγα στο Μουσικό γυμνάσιο- λύκειο Ιλίου και πρώην Χαιδαρίου.
Ένα σχολείο με πολλά προβλήματα και ελλείψεις. Είχα την τύχη να είμαι στην πρώτη τάξη που δημιούργησε το σχολείο αρχικά στο Χαιδάρι που μετά μεταφέρθηκε στο Ίλιο.
 Όταν λέω ελλείψεις εννοώ ότι συστεγαζόμασταν μαζί με το 3ο  γυμνάσιο Χαιδαρίου, μία δύσκολη συμβίωση, η οποία κράτησε 2 χρόνια και κάτι, όταν αποφασίστηκε στη μέση της χρονιάς να αλλάξουμε κτίριο και να μεταφερθούμε στο Ίλιο,κάτι που έγινε μετ’ εμποδίων. Μείναμε περίπου ένα μήνα στο δρόμο,κυριολεκτικά, για να μη πολυλογώ, το σχολείο άλλαξε τρία κτίρια μέχρι να καταλήξει στο σημερινό όπου και ακόμα στεγάζεται.

Μία  περιπέτεια που με δίδαξε πολλά.

Θυμάμαι σχεδόν πάντα  μία μελωδία  να παίζει κάπου στο βάθος, κάποιος να κατεβαίνει τις σκάλες και  να τραγουδάει , άλλοι να έχουν πάρει μία κιθάρα στο διάλειμμα και να παίζουν, μία ντράμς να χτυπάει.

Δε θα ξεχάσω ποτέ τα γλέντια που κάναμε στα κενά, όταν έλειπε κάποιος καθηγητής.  Μία κιθάρα  και  ένα μπουζούκι και οι υπόλοιποι να τραγουδάμε και να χορεύουμε μέσα στην τάξη, κάνοντας στην άκρη τα θρανία!

Θυμάμαι που μία από τις φορές που κάναμε κοπάνα ομαδική (γιατί υπήρχαν και οι μεμονωμένες) ήταν για να πάμε στο μουσείο παραδοσιακής μουσικής, μετά βόλτα και καφέ, αλλά το αποφασίσαμε και πήγαμε γιατί το ζητούσαμε από τους καθηγητές κι εκείνοι το ανέβαλλαν συνέχεια, οπότε πήγαμε μόνοι μας!

Ποτέ δεν ήθελα να γίνω μουσικός.. Και δεν έγινα. Η μουσική παιδεία που απέκτησα όμως δεν παύει να αποτελεί ένα τεράστιο δώρο για μένα που έχει επηρεάσει έμμεσα και άμεσα  τη ζωή μου.
Αυτό το λέω γιατί πιστεύω ότι η μάθηση δεν είναι αυτοσκοπός ,ούτε μεταφράζεται σε επαγγελματική αποκατάσταση.
Είναι πνευματική ανάταση!

Τα Μουσικά είναι ΔΗΜΟΣΙΑ σχολεία που γίνονται όλα τα μαθήματα γενικής παιδείας συν τα μουσικά μαθήματα, 3-4 ώρες την ημέρα επιπλέον.

Φυσικά απειλούνται και εκείνα άμεσα από τις ''αναπτυξιακές'' πολιτικές του μνημονίου , όπως όλα τα σχολεία, είναι δε στο μάτι του κυκλώνα, γιατί που πολυτέλειες για μουσική και τέχνη όταν χρωστάς και πρέπει να πληρωθούν οι δανειστές;

Τα σχολεία μπορούν να είναι πόλος έλξης για τα παιδιά και όχι ένας αποκρουστικός χώρος ,ένα καθημερινό μαρτύριο με άγονες σχέσεις και στείρα γνώση. Ιδιαίτερα στην εποχή που ζούμε θα πρέπει όλοι οι γονείς, μαθητές και καθηγητές, δάσκαλοι να είναι μία γροθιά, ενωμένοι.

Ακούγεται και αυτό ουτοπικό όπως οι αναμνήσεις μου από το σχολείο.
Όμως αφού έχω ζήσει αυτή την ουτοπία  , πιστεύω και σε άλλες!
 Οι αναμνήσεις είναι όλες εδώ και μου το αποδεικνύουν!



νάμα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου