ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Τρίτη 26 Ιουνίου 2012

Το Πανεπιστήμιο της Γης 2ο μέρος -συνέχεια του άρθρου "Το Πανεπιστήμιο της Γης" (στην επαρχία Τσιάπας του Μέξικο, περιοχή των Ζαπατίστας*)


*δείτε και το άρθρο "Ο Ντουρίτο και οι καρέκλες της Εξουσίας" http://antidras.blogspot.gr/2012/06/blog-post_22.html

Πανεπιστήμιο της Γης. Δια βίου αυτο-μόρφωση

Συνοικία "hormiga" (μυρμήγκι) στο San Cristobal, όπου βρίσκεται το Πανεπιστήμιο της Γης


Αμφιθέατρο Σεμιναρίων και Διεθνών Διαλέξεων


Περπατώντας μέσα στο Πανεπιστήμιο της Γης



Η γνώση ήταν πάντοτε και συνεχίζει να είναι πέρα και πάνω από όλα ένα ισχυρό μέσο στα χέρια της εξουσίας. Μέσα σε μια κοινωνία, όπως αυτή του αχαλίνωτου κέρδους, η γνώση και η μόρφωση μετατρέπεται από εργαλείο κατανόησης του κόσμου και του εαυτού μας σε Εκπαιδευτικό Σύστημα, δηλαδή μια κλειστή δομή που αναπαράγει τον ευατό της και το ίδιο το κοινωνικό σύστημα, στοχεύει στην αγορά, την εξειδίκευση και διαχωρίζει τους ανθρώπους σε γνώστες-ειδικούς και ανίδεους, μορφωμένους και αμόρφωτους, ως μέσο ελέγχου και πειθάρχησης του σώματος και του νου.

Στην Τσιάπας του Μεξικού οι ζαπατίστας στην προσπάθειά τους να δημιουργήσουν έναν άλλο κόσμο, έχουν ιδρύσει το Πανεπιστήμιο της Γης, για τα παιδιά των ιθαγενικών κοινοτήτων. Είναι ένα πείραμα αυτο-μόρφωσης και αυτο-διδασκαλίας που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την Ακαδημία, όπως την γνωρίσαμε στον δυτικό κόσμο.
Οι μαθητές αρχίζουν να φοιτούν από 13 χρονών και έπειτα χωρίς να προαπαιτούνται βασικές γνώσεις. Το Πανεπιστήμιο τους προσφέρει στέγη και τροφή για όσο χρόνο ή χρόνια επιθυμούν να παραμείνουν εκεί. Δεν υπάρχουν βαθμίδες εκπαίδευσης ούτε ετήσια διδακτέα ύλη, είναι μια διαδικασία δια βίου αυτο-μόρφωσης όπου καθηγητές και μαθητές δεν διαχωρίζονται ιεραρχικά. Στις αίθουσες "Ivan Illich", "Immanuel Wallerstein" γίνονται τα θεωρητικά σεμινάρια, ενώ στα αναρίθμητα εργαστήρια ( βασικής εκπαίδευσης, υφαντουργίας, ξυλουργίας, υποδηματοποιίας, σιδηρουργίας, αρχιτεκτονικής, μουσικής, ζωγραφικής, ηλεκτρονικών υπολογιστών, βίντεο, τυπογραφίας, κομμωτικής, ραπτικής, οικοτροφίας, καλλιέργειας, μελισσοκομίας, εναλλακτικών μορφών ενέργειας κ.λπ.) οι συμμετέχοντες μαθαίνουν το δρόμο της αυτονομίας. Η τεράστια έκταση που κατέχει το Πανεπιστήμιο της Γης, CIDECI, στο Σαν Κριστόμπαλ είναι γεμάτη από υπέροχα κτίρια, τα οποία έχουν σχεδιαστεί και οικοδομηθεί εξ ολοκλήρου από τους μαθητές του, όπως επίσης και τα έπιπλα, τα ρούχα, τα παπούτσια, η τροφή που χρειάζονται. Οι συμμετέχοντες δεν έχουν υποχρεωτικές ώρες παρακολούθησης, μπορούν να επιστρέψουν όποτε θέλουν στις κοινότητές τους και να ξαναγυρίσουν πίσω στο πανεπιστήμιο όποτε αυτοί το κρίνουν αναγκαίο. Σκοπός είναι να μεταδώσουν αυτές τις γνώσεις στις κοινότητές τους, δηλαδή να γίνουν ένα είδος δασκάλου ενδυναμώνοντας την αυτονομία των ζαπατιστικών κοινοτήτων. Αλλά και μέσα στο ίδιο το πανεπιστήμιο, οι παλιότεροι μαθητές είναι δάσκαλοι για τους νεότερους. Η αξιολόγηση δεν έχει σχέση με βαθμούς και τιμωρίες. Είναι μια εβδομαδιαία συνάντηση όπου όλοι μαζί συζητούν τα προβλήματα που προκύπτουν, ανταλλάσσουν εμπειρίες και αυτο-αξιολογούνται.


Το Πανεπιστήμιο της Γης δεν είναι το μόνο εγχείρημα αυτόνομης αυτο-μόρφωσης στον κόσμο, ούτε κατ' ανάγκη το καλύτερο. Προσφέρει όμως ένα σαφές παράδειγμα για τον τρόπο με τον οποίο, ακόμα και μέσα στις ακαδημίες που έχουμε συνηθίσει να μεγαλώνουμε, μπορούμε να βρούμε τρόπους ενάντια και πέρα από τις ιεραρχίες και τις από καθέδρας αυθεντίες, τους διαχωρισμούς και τις αστικές ταυτότητες που μας κρατούν καθηλωμένους στην ετερονομία και την εξάρτηση του ειδικού, την υποβάθμισή μας σε μονάδες-βαθμούς ως δείκτες μέτρησης της κοινωνικής μας αξίας και της δυνατότητας συμμετοχής μας στο κοινωνικό, ενάντια και πέρα από το χρήμα ως μοναδικό τρόπο για να επιβιώνουμε και να είμαστε ευτυχισμένοι με τους συνανθρώπους μας. Είναι ένα παράδειγμα για το τι μπορεί να σημαίνει εργασία, προσφορά, αμοιβαιότητα, χαρισματικότητα, δημοκρατία, πέρα από μισθωτή σκλαβιά, βασική επιβίωση, εκμετάλλευση και ανταγωνισμό. Είναι ένα πείραμα ζωής και αυτονομίας.

Κατερίνα Νασιώκα


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου