ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Πέμπτη 25 Ιουνίου 2026

Eπιστρέφοντας σπίτι, "μέσα από τόσους πολλούς αυτοκινητόδρομους και τόσα πολλά δάκρυα"..


Πηγή του βίντεο  https://youtu.be/NK4k5eog_oQ?si=NdnHgjodvDRPcn54  Απολαύστε το κι εδώ: https://youtu.be/nDoYWWUw2T8?si=RIZZazheKSrppu-I 

Στο βίντεο από το 2012, ο Mark Lanegan ερμηνεύει με τη συνοδεία της κιθάρας του Duff McKagan -πρώην μέλος των Guns N' Roses- το "Carry Home" του θρυλικού συγκροτήματος των Gun Club.

Το τραγούδι, όπως το ακούμε εδώ, αποτελεί διασκευή του σπουδαίου Αμερικανού τραγουδιστή και τραγουδοποιού Mark Lanegan (1964-2022), στο "Carry Home", τραγούδι αρχικά της θρυλικής post-punk μπάντας των Gun Club, που γράφτηκε  από τον Jeffrey Lee Pierce για το κλασσικό πια άλμπουμ "Miami" του 1982. To τραγούδι όπως το ακούμε είχε ενταχθεί στο solo άλμπουμ του Lanegan "I' ll take care of you", ένα από τα 12 solo albums που κυκλοφόρησε. Μουσικός που εμείς γνωρίσαμε -και αγαπήσαμε- ως lead singer της grunge μπάντας των Screaming Trees..Στη συγκεκριμένη διασκευή, ο Lanegan δίνει το προσωπικό στοχαστικό του στίγμα. Το τέμπο επιβραδύνεται από την ατμοσφαιρική ερμηνεία του, αντικαθιστώντας με την ακουστική κιθάρα την ένρινη, θα λέγαμε μεταλλική ροκ χροιά του πρωτότυπου  με μια βαθιά ατμοσφαιρική, μελαγχολική ενορχήστρωση. Που συγχρόνως αναδύει αναθυμιάσεις καπνού και αλκοόλ.

Οι στίχοι, όπως εμείς τους εισπράττουμε, αναφέρονται στο ταξίδι απόκτησης αυτογνωσίας του "αφηγητή" με τον σκληρό τρόπο . Εξερευνά το συναισθηματικό κόστος μιας περιπλάνησης, μπορεί για την ξελογιάστρα γοητεία του ταξιδιού χωρίς συγκεκριμένο στόχο ή προορισμό,  μπορεί για την αναζήτηση λύτρωσης από τους προσωπικούς του δαίμονες, ή μπορεί για την αναζήτηση ευκαιριών προσωπικής ανάπτυξης.. Eνός χαρακτήρα με έντονα συναισθηματική αλλά ασταθή φύση -όπως και ο δημιουργός του τραγουδιού Jeffrey Lee Pierce που απεβίωσε το 1996- ο οποίος αφήνεται να εννοηθεί πως μπορεί και να παρασύρθηκε από έναν  στρόβιλο αυτοκαταστροφικής συμπεριφοράς και ανάλογων αλληλεπιδράσεων, για να συνειδητοποιήσει τελικά με πικρία ότι αν και ταξίδεψε μακριά από το "σπίτι" παρέμεινε ο ίδιος. Με τον ταραχώδη συναισθηματικό του κόσμο και τη "βίαιη καρδιά" του να υπονομεύουν αν όχι και να καταστρέφουν τους δεσμούς που άφησε πίσω του. Η ιστορία τελικά που αφηγείται το τραγούδι αποτυπώνει μία αίσθηση μελαγχολικής λαχτάρας του "αφηγητή", όπου όμως η επιστροφή αποπνέει απογοήτευση και άγχος και για το πώς θα τον υποδεχτούν τα πολύ οικεία πρόσωπα που άφησε πίσω του. Και που σε καμία περίπτωση αυτή η επιστροφή δεν αποπνέει αέρα θριάμβου, αλλά μια εξαντλημένη αποδοχή του ποιος ήταν πάντοτε. Γυρίζοντας κουρασμένος εκεί απ' όπου κάποτε ξεκίνησε την περιπλάνηση, "μέσα από τόσους πολλούς αυτοκινητόδρομους και τόσα πολλά δάκρυα"..

Ο Ένοικος... 


Come down to the willow garden with me
Come go with me
Come go and see

Although I've howled across fields
And my eyes turned grey
Are yours still the same?
Are you still the same?

Carry home
I have returned
Through so many highways
And so many tears

Your letter never survived the heat of my hand
My burning hand, my sweating hand
Your love never survived the heat of my heart
My violent heart in the dark

Carry home
I have returned
Through so many highways
And so many tears

Come down to the willow garden with me
Come go with me
Come go and see

Ο Jeffrey Lee Pierce σε live των Gun Club το 1985
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου