ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Τετάρτη 18 Μαρτίου 2015

"Σαν να με είχε χαστουκίσει!"


Η βία από τον άνθρωπο ενάντια στον άνθρωπο ενδύεται διάφορες μορφές, σωματικές ή λεκτικές, με αντίκτυπο κατευθείαν στην ψυχοσύνθεση του ατόμου. Που είτε είναι νεαρής ηλικίας (κάτι που κάνει τα πράγματα σαφώς χειρότερα) είτε μεγαλύτερης κι ανάλογα με τις ευαισθησίες που το διακατέχουν, μπορεί να μεταφράζεται και σε καταστροφικές συνέπειες. Ικανές να ακολουθούν τον άνθρωπο σε ολόκληρη την υπόλοιπη ζωή του, σημαδεύοντάς τον ή έστω λειτουργώντας (κι ανάλογα με τα ερεθίσματα που προσλαμβάνει) σαν παρασιτικό αγριόχορτο, σαν ενοχλητικό αγκάθι. Μάλιστα, μερικές φορές, αυτό που σ'εσένα μπορεί να μοιάζει ανεπαίσθητο σα θρόισμα φύλλου για τον άλλο μπορεί να εξελίσσεται σε ενοχλητικό ή ύπουλο σαράκι, που τις ίνες του εαυτού τσιμπολογάει ή κατατρώει. Και μου έκανε πάντα εντύπωση το γεγονός ότι οι περισσότεροι άνθρωποι θυμούνται καλύτερα ή πιο έντονα τις δυσάρεστες κι αρνητικές εμπειρίες που είχαν βιώσει, ακόμη κι από την πρώιμη παιδική ηλικία που οι μνήμες είναι πολύ αμυδρές και με δυσκολία μεγάλη ανασύρονται.

Πριν λίγες μέρες είχα επισκεφτεί μια παλιά μου φίλη και είχα πιάσει και την κουβέντα με την κόρη της που την ήξερα από κοριτσάκι του δημοτικού. Τώρα είναι μια έξυπνη κι όμορφη κοπελίτσα, πάνω από 20 χρονών, η οποία έχει καταφέρει να μην απολέσει την παιδικότητα και τον αυθορμητισμό των παιδικών της χρόνων. Δεν ήταν βέβαια δυνατόν να μη σχολιάσουμε και τα πολύ θλιβερά γεγονότα γύρω από την υπόθεση του εξαφανισμένου παλικαριού απ'την Κρήτη.
Οπότε κάποια στιγμή με κοίταξε μελαγχολικά και μου είπε:"Ξέρεις, όταν ήμουν στο γυμνάσιο είχα κι εγώ κάποια προβλήματα". "Δηλαδή τι εννοείς;" "Να! με κορόιδευαν τα παιδιά. Δεν ξέρω ακριβώς το λόγο, αν και δεν έχει σημασία πια. Ίσως γιατί δεν συμμετείχα στις κλίκες που υπήρχαν. Τι να πω..." "΄Ωστε έτσι;" "Ναι. Τώρα να σου πω ότι δεν με πείραζε αυτό, θα είναι ψέμα. Αλλά από εκείνη την περίοδο, ένα άλλο πράγμα μου έχει μείνει στο μυαλό και δεν μπορω να το ξεχάσω με τίποτα". "Θες να μου πεις;" "Αλλιώς δεν θα στο ανέφερα. Θυμάμαι, είχα μια συμμαθήτρια που ήταν τυφλή και δεν είχε παρέες γενικά. Όμως εγώ την έκανα παρέα και μου άρεσε αυτό. Μια μέρα που είχαμε γυμναστική και ο γυμναστής μας μοίραζε μπάλες για να παίξουμε ένα ομαδικό παιχνίδι, όταν του ζήτησα κι εγώ, τι νομίζεις ότι μου είπε;" "Τι;" "Μου είπε και το θυμάμαι σα να ήταν χθες, ότι τι να την κάνω εγώ την μπάλα αφού κάνω μόνο για... συνοδός τυφλών!" Για λίγο έμεινα άφωνος. Εκείνη με κοίταξε χαμογελώντας πικρά και συνέχισε: "Αργότερα μου είπε ότι μου έκανε πλάκα! Ωραία πλάκα, έτσι; Εγώ όμως...ένιωσα σα να μου είχε φερθεί πώς να το πω...βίαια! Σαν να με είχε χαστουκίσει!"

Ναι! Την είχε πραγματικά χαστουκίσει! Και τέτοια χαστούκια ανεγκεφαλιάς, κακότητας και καθημερινής ανοησίας βρίσκονται δυστυχώς σε αφθονία μέσα στο "πρόγραμμα" της περατζάδας που λέγεται ζωή. Πολύ ωφέλιμο θα ήταν, αν δεν έχουμε το σθένος ή την ετοιμολογία να αντιδράσουμε άμεσα, χωρίς όμως να γινόμαστε σαν τα μούτρα τους (κι όχι να γυρνάμε και το άλλο μαγουλάκι σαν καλοί δουλοπρεπείς χριστιανοί), τουλάχιστον να βρίσκουμε το σθένος και να έχουμε την ευφυία να τα αφήνουμε πίσω μας, χωρίς να μας ακουμπάνε και να μας παίρνει από κάτω. Ξέρω, δεν είναι εύκολο πάντα, αλλά τη σκατοψυχιά και τη μαλακία θα τη συναντάμε θέλουμε και όχι στο διάβα μας. Τουλάχιστον, αν ξέρουμε τι γυρεύουμε, ας μην επιτρέπουμε να αφήνει πάνω μας ίχνη από τα...σκατά της. Δεν αξίζει...
ανιχνευτής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου