ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2015

" Ο Καλός δάσκαλος δεν μπορεί να αξιολογηθεί "

(Η εκπαίδευση αιχμάλωτη από τις "αξίες" των "αγορών", όπου οι άνθρωποι στίβονται και πετιούνται σαν λεμονόκουπες και το κυρίαρχο μότο γίνεται το πλήρες υψηλών κοινωνικών αξιών "ο σώζων εαυτώ σωθήτω", με τα ψίχουλα που θα εισπράττει ο "εργαζόμενος" για να επιβιώνει μέσα σε μια κοινωνία-ζούγκλα...)
Το παρακάτω μας το έστειλε με mail αναγνώστης, εκπαιδευτικός όσον αφορά την επαγγελματική του ιδιότητα:
( επίσης, διαβάστε κι αυτό από τον Ένοικο: Γελιέται απίστευτα όποιος νομίζει ότι δάσκαλος είναι άλλο ένα ακόμη επάγγελμα!)



OHNE JEDES MAB (ΧΩΡΙΣ ΚΑΝΕΜΑ ΜΕΤΡΟ)
Ο Καλός δάσκαλος δεν μπορεί να αξιολογηθεί

( Γράφει ο Αντρέας Όμπρεχτ δάσκαλος Λατινικών, Φυσικής Αγωγής, Μαθηματικών και Φιλοσοφίας σε Γυμνάσιο.
Δημοσιεύτηκε στην διαδικτυακή έκδοση της εφημερίδας DIE ZEIT στις 2 Οκτωβρίου 2015.)

Μετάφραση: Δημήτρης Τσούκαλης

Οι δάσκαλοι πρέπει να πληρώνονται σύμφωνα με την απόδοσή τους, αυτό δήλωσε η Γενική Γραμματέας του κόμματος των Φιλελευθέρων (FDP), Νίκολα Μπέερ.
Είμαι δάσκαλος και διδάσκω 22 χρόνια σε Γυμνάσιο στο Νότιο Μπάντεν και αναρωτιέμαι αν αυτή η δήλωση είναι λαϊκισμός ή αφέλεια;
Η άποψη της κυρίας Μπέερ ότι οι δάσκαλοι πρέπει να διακρίνονται για τη δημιουργικότητα, την ενσυναίσθηση και το πάθος για τη δουλειά τους είναι σωστή. Το τελικό της συμπέρασμα, όμως, είναι λάθος. Η κυρία Μπέερ, πρώην Υπουργός Παιδείας στο κρατίδιο της Έσσης, θέλει αυτές τις ιδιότητες να τις κάνει προϋποθέσεις πρόσληψης. Αυτό που δεν κάνει είναι να μας πει με ποιο τρόπο θα διαγνώσει αυτές τις ιδιότητες.

Όλα αυτά τα στοιχεία κάθε δασκάλου δεν είναι εύκολο να μετρηθούν. Μόνο μέσα από την εμπειρία  μπορεί κανείς να τα διαπιστώσει. Η  κυρία Μπέερ, αντίθετα, προτείνει να διδάσκονται οι μαθητές συγκεκριμένη ύλη σε όλα τα αντικείμενα για μεγάλο χρονικό διάστημα για να μπορεί στη συνέχεια με εξετάσεις να μετρηθεί η απόδοση των μαθητών και το αποτέλεσμα της μαθησιακής διαδικασίας.

Η ιδέα δεν είναι καινούργια. Στο κρατίδιο της Βάδης-Βυρτεμβέργης για παράδειγμα, για μεγάλο χρονικό διάστημα υπήρχε κεντρικά σχεδιασμένη  διδασκαλία και στη συνέχεια εξετάσεις και σύγκριση  των αποτελεσμάτων, κάτι το οποίο, όμως,   αργότερα  καταργήθηκε.

Το FDP φαίνεται ότι σχεδιάζει να επιστρέψει στην  παλιά ιδέα ενός συστήματος αξιολόγησης, που δεν θα αφορά όμως αυτή τη φορά τους μαθητές αλλά τους εκπαιδευτικούς.

Η εισαγωγή ενός τέτοιου εργαλείου αξιολόγησης, ανεξάρτητα από τη διαμόρφωσή του, θα είχε μεγάλες ανάγκες σε προσωπικό και τεράστιο  γραφειοκρατικό και οικονομικό κόστος (σπατάλες πόρων που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν εκατό φορές πιο ουσιαστικά).

Ακόμα χειρότερα θα κατέστρεφε αυτά που η κα Μπεερ θεωρεί ως τα πιο σημαντικά προσόντα για έναν δάσκαλο, το πάθος για τη δουλειά, την ενσυναίσθηση και τη δημιουργικότητα.

Αυτό θα παρακινούσε, εμάς τους δασκάλους, να επιδιώκουμε ποσοτικά αποτελέσματα – ένα ακόμα βήμα για τη στενότερη προσέγγιση σχολείου και οικονομίας. 

Για να γίνει αυτό κατανοητό θα αναφέρω ένα  συγκεκριμένο παράδειγμα.

Με την τάξη μου υλοποιήσαμε ένα πρόγραμμα σκυταλοδρομίας από το Λόραχ μέχρι τη Βενετία. Με την  προετοιμασία του προγράμματος ασχοληθήκαμε έναν ολόκληρο χρόνο και αναγκαστικά χρησιμοποιήθηκε και διδακτικός χρόνος κάποιων μαθημάτων.

Όταν επιτέλους ήμασταν καθοδόν κρατούσαμε σημειώσεις για πάρα πολλά πράγματα. Τα χιλιόμετρα που διανύσαμε, τα ύψη, την μέση ωριαία ταχύτητα, ακόμα και τις θερμίδες που κάψαμε. Όλα απολύτως μετρήσιμα. 

Πώς όμως να μετρηθεί η και να καταγραφεί η συγκίνηση που νιώσαμε όταν διασχίζαμε την τελευταία τέσσερα χιλιόμετρα της γέφυρας της Βενετίας; 
Πώς να μετρηθεί η λάμψη στα μάτια των παιδιών όταν αντίκρισαν, με πόνους στα πόδια, το “Canal Grande” μετά από ταξίδι έξι ημερών και 700 χιλιόμετρα πορεία; 

 Πώς θα μετρηθούν οι αναμνήσεις που θα κουβαλούν στις καρδιές τους, αυτά τα παιδιά, για το υπόλοιπο της ζωής τους;

Για το πώς αυτό θα μετρηθεί δε χρειάζεται η κυρία Μπέερ να νοιαστεί. Στο σχολείο που ονειρεύεται τέτοια πράγματα δε θα γίνονται.
Εγώ πάντως θα απέφευγα τέτοιου είδους δραστηριότητες που θα έθεταν σε κίνδυνο την «επιτυχία του μαθήματος» και την «πρόοδο των μαθητών» και που μπορεί να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στη μισθολογική μου εξέλιξη.

Βεβαίως και υπάρχει στα σχολεία μας η ανάγκη για διαρκή βελτίωση – που κατά την άποψή μου ένα μεγάλο μέρος της είναι η διόρθωση εσφαλμένων πολιτικών επιλογών του υπουργείου, όπως για παράδειγμα η μείωση του γυμνασίου κατά ένα έτος.
Πολλά από τα στραβά στα σχολεία και στα πανεπιστήμια πηγάζουν από την όλο και μεγαλύτερη επιρροή των οικονομικών συμφερόντων. Από την προαναφερθείσα μείωση του Γυμνασίου κατά ένα έτος έως τον εξοπλισμό των σχολείων με ηλεκτρονικές συσκευές που δεν προσφέρουν τίποτε στη μαθησιακή διαδικασία. Για παράδειγμα το CAS (είναι μια ηλεκτρονική συσκευή Computer Algebra System το οποίο χρησιμοποιείται για διάφορους μαθηματικούς και άλλους υπολογισμούς) που ενώ εισήχθη σε σχολεία της Βάδης Βυρτεμβέργης αποσύρθηκε αμέσως γιατί θέτει σε αμφισβήτηση την ισότητα ευκαιριών των μαθητών στις εξετάσεις.

Το Κέρδος, ο Καριερισμός, η Χρησιμοθηρία και ο Ανταγωνισμός οι «αξίες» της Αγοράς είναι ήδη στα σχολεία.

Σ’ ένα μοντέλο, όμως, σαν κι αυτό που προτείνει η κυρία Μπεερ του FDP αυτά θα καθορίσουν ακόμα περισσότερο την εκπαιδευτική διαδικασία και τελικά δεν θα βρούμε τους «καλύτερους των καλυτέρων» για τα σχολεία μας αλλά τους «λάθος εκπαιδευτικούς».

Όπως η απόδοση και η αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών δεν είναι μετρήσιμη έτσι και για τους μαθητές πιο σημαντικά από τα μετρήσιμα είναι εκείνα που δεν μπορούν να μετρηθούν.
Η κριτική σκέψη και η ανεξαρτησία του πνεύματος το ενδιαφέρον για το περιβάλλον, ο αλτρουισμός και η εντιμότητα, η διαλλακτικότητα, η διάθεση για συνεργασία, η αίσθηση ευθύνης.

Το καταστροφικό πνεύμα που θα φέρει η κυρία Μπέερ στους εκπαιδευτικούς, θα μεταφερθεί βέβαια και στους μαθητές. Όλα θα οδηγηθούν στην κατεύθυνση να δημιουργούμε καριερίστες κατά τα πρότυπα και τη φιλοσοφία της Αγοράς.

Αυτό όμως δεν είναι το νόημα του σχολείου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΗ

1. Οι υπογραμμίσεις είναι δικές μου.

2. Στη Γερμανία υπάρχουν τρεις τύποι σχολείων. Το Γενικό σχολείο (Hauptscule), απ` το οποίο τελειώνοντας κανείς γίνεται ειδικευμένος εργάτης. Το Τεχνικό σχολείο (Realschule), απ` το οποίο τελειώνοντας μπορεί να εισαχθεί σε Τεχνικές σχολές και το Γυμνάσιο (Gymnasium). Οι μαθητές που αποφοιτούν από το Γυμνάσιο σπουδάζουν στα πανεπιστήμια μετά τις τελικές εξετάσεις, το λεγόμενο Abitur. Η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο γίνεται ανάλογα με τη βαθμολογία .

Ο χωρισμός των μαθητών γίνεται από την Τετάρτη δημοτικού (μέχρι την Τετάρτη είναι το Δημοτικό που είναι όλοι οι μαθητές μαζί), ανάλογα με τη βαθμολογία των μαθητών. Οι μαθητές μπορούν και στη συνέχεια να αλλάξουν τύπο σχολείου ανάλογα πάλι με τη βαθμολογία τους.

Η υποχρεωτική φοίτηση είναι εννιά χρόνια όπως και στην Ελλάδα.

Η αξιολόγηση, παλιότερα που γνωρίζω, ήταν μονοπρόσωπη, από τον επιθεωρητή και περιγραφική. Δεν είχε καμία μισθολογική επίπτωση, είχε όμως επίπτωση στην εξέλιξη την υπηρεσιακή.

Κάθε κρατίδιο ακολουθεί τη δική του πολιτική και γίνονται διάφοροι πειραματισμοί, όπως αναφέρεται και στο άρθρο.

Νομίζω ότι λίγο πολύ τα ίδια ισχύουν και σήμερα.


Πηγή: Εκπαιδευτική Λέσχη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου