ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Τρίτη 4 Ιουνίου 2013

Μια εικόνα που κραυγάζει και κατηγορεί...

 

Αυτή η φωτογραφία από το Ηράκλειο Κρήτης, με τη μητέρα να ψάχνει τα σκουπίδια και δίπλα το μωρό στο καροτσάκι, δεν είναι απλά  άλλο ένα δείγμα της περιβόητης "ανάπτυξης" που κατακλύζει σαν τη μαύρη πανώλη όλη την επικράτεια, εξανδραποδίζοντας-υποσιτίζοντας-σκοτώνοντας...
 Την "ανάπτυξη" των άψυχων, πλασματικών και μαγειρεμένων νούμερων, που ούτε αυτά δεν βγαίνουν πια! Την "ανάπτυξη" όπως την εννοούν όλοι αυτοί οι καταχραστές και μεγαλο-απατεώνες που ουδέποτε τιμωρήθηκαν (από ποιους άλλωστε; απ'τους εαυτούς τους;) Την "ανάπτυξη" (της πολιτικής αθλιότητας και τηλεχυδαιότητας) για την οποία επαίρεται το εγχώριο καθεστώς και σχεδόν απεγνωσμένα προβάλλουν ως πρότυπο(!) οι Ευρωπαίοι Καλιγούλες.

Σε αυτή την εικόνα συγκλίνουν δυο συνιστώσες: ο νόμος αιτίας-αποτελέσματος με τη στοιχειοθέτηση ενός αναπόφευκτου κατηγορητήριου. Κατηγορητήριου όχι τόσο για το πολιτικό καθεστώς που ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΠΑΝΤΑ, με σαφέστατα δείγματα και πλήθος ατασθαλιών στο ενεργητικό του εδώ και δεκαετίες, μέχρι η "πληγή να κακοφορμίσει" μολύνοντας με γάγγραινα ολόκληρο τον κοινωνικό οργανισμό. Ο οποίος και φέρει μεγάλες ευθύνες, αν όχι τόσο(ας πούμε) για τότε που κυριαρχούσαν μικρές και μεγάλες κοινωνικές "μάστιγες", οι οποίες και εξελίχτηκαν σε ανοιχτές βαθιές πληγές, ωστόσο αδικαιολόγητα για την τωρινή στάση. Που θυμίζει κλινικά νεκρό, χωρίς κανένα ενθαρρυντικό σημάδι πάλης για ζωή...

Ας γυρίσουμε όμως στην αρχική φωτο:

Το αποτέλεσμα εχει να κάνει με μια ολόκληρη γενιά, αποτυπωμένης στη φιγούρα της μητέρας,
που χάνει την αυτάρκεια, αξιοπρέπεια και κάθε δικαίωμα για ικανοποίηση βασικών αναγκών επιβίωσης. Όλα όσα υποτίθεται ότι κατοχυρώνονται από ένα δημοκρατικό σύνταγμα. Σε βαθμό που αγγίζει τα όρια κοινωνικής γενοκτονίας, από λαϊκούς εξολοθρευτές (αυτή είναι η σωστή λέξη!) που σπέρνουν τον τρόμο και δεν τηρούν ούτε τα προσχήματα πια! Και που οι πολιτικές του πασαλείματος, της φανφάρας και της υποδειγματικής ρεμούλας, τις οποίες εδώ και χρόνια ακολούθησαν και οι νοοτροπίες-πρότυπα που καλλιέργησαν στο μυαλό και το σώμα της κοινωνίας: να συνιστούν την αιτία της σημερινής τρομαχτικής κοινωνικής κατάντιας και λαϊκού αλτζχάιμερ! Και οι παθογένειες, βεβαίως, πηγαίνουν σε μεγάλο βάθος χρόνου και πριν τη μεταπολίτευση, με τη φαυλοκρατία και  την πόλωση να διαπερνούν ως το μεδούλι σχεδόν την πολιτικοκοινωνική σκηνή του νεοελληνικού μόνιμου (κρυφά ή φανερά) προτεκτοράτου...Και φυσικά, το αποτέλεσμα της προηγούμενης αιτίας περιλαμβάνει και το μωράκι της φωτογραφίας! Η νέα γενιά που είναι ήδη εδώ για να σιχτιρίζει την ώρα και τη στιγμή που είδε το αρρωστημένο φως ενός κόσμου-κολαστήριου, αν και οι πιθανότητες να μη προλάβει να ριζώσει και να ανθίσει είναι ιδιαίτερα αυξημένες...Λόγω "ανάπτυξης!" Στο βασίλειο της κλονισμένης Υγείας και των διαλυμένων κοινωνικών υποδομών (New York Times: «Η Ελλάδα αντιμετωπίζει δημόσια υγειονομική καταστροφή). Οπότε για τη γενιά που είναι να έρθει, καλύτερα ας μη μιλήσουμε καθόλου, γιατί ίσως δεν υπάρχει σχεδόν τίποτα να πούμε...

Όσον αφορά το κατηγορητήριο;
Α! Εδώ η κοινωνική ψυχολογία ετοιμάζει ολόκληρη μελέτη, χρήσιμη στον ιστορικό επιστήμονα και συγχρόνως φιλόσοφο της Ιστορίας (του παρόντος αλλά και του μέλλοντος), που επιχειρεί να εμβαθύνει στο συλλογικό ασυνείδητο ολόκληρων λαών και να ερμηνεύσει όσο γίνεται πιο αντικειμενικά συμπεριφορές, φαινόμενα, αλλαγές, παγίωση δεδομένων. Που εμφανίζονται για πρώτη φορά ή επαναλαμβάνονται κυκλικά, έστω και με διαφορετικό "μανδύα".
 Στην περίπτωση του "λαμογιστάν" (άλλη μια ανελέητα εύστοχη υβριδιακή λέξη των εποχών), είδαμε (ρίξε αν θες μια ματιά και στους συνδέσμους), σε μια πρώτη απόπειρα ερμηνείας για το ποιες ήταν οι-πρώτου επιπέδου, γιατί υπάρχουν και βαθύτερες μάλλον-αιτίες που οδήγησαν εδώ, χρησιμοποιώντας βολικά το "τρένο" της κρίσης. Ώστε να πλήξουν στοχευμένα μια ευάλωττη χώρα, με καταλυτικά μεγάλο ποσοστό κακοδιαχείρισης και διαφθοράς. Αλλά πολύ μικρότερο χρέος σε σχέση με άλλους..!
 Όλα τα παραπάνω στοιχεία διαφθοράς και περί χρέους, αλλά και ποιους σώζουν πραγματικά τα χρήματα των τοκογλυφοδανείων , έχουν διαρρεύσει, το μέγεθος της κοροϊδίας έχει επισημανθεί και είναι γνωστό τοις πάσι (για όποιους φυσικά ενδιαφέρονται να μάθουν τι πραγματικά συμβαίνει, γιατί τα πρόβατα βελάζουν στα σφυρίγματα του τσοπάνη και τα "ζόμπι" απλά κινούνται βραδέως και μουγκρίζουν), οπότε...
 ΚΑΤΗΓΟΡΕΙΤΑΙ ένα μεγάλο κομμάτι του άμεσα- το "έμμεσα" όλο και πιο πολύ σπανίζει- πληγέντα λαού της αποικίας ιδιωτικών δυναστών και τοκογλύφων, ότι ΔΕΝ συλλογίζεται! Την κρισιμότητα της κατάστασής του στην προκρούστεια κλίνη της κατάντιας του! Κι αν συλλογίζεται, στην ουσία και πάλι ΔΕΝ συλλογίζεται, γιατί ΔΕΝ πράττει! Έστω κι ενστικτωδώς! Με όποια μέσα διαθέτει. Αλλά περριχαρακώνεται στον προσωπικό του μικρόκοσμο, τη στιγμή που το ίδιο το προσωπικό του άσυλο (και δεν εννοώ μόνο την κατοικία με αυτό) παραβιάζεται και αλώνεται με τον πιο αφύσικο, πιο εξευτελιστικό, πιο βάρβαρο τρόπο!


Εξαιρούνται όλοι εκείνοι που βολεύονται και τρέφονται από αυτή την κατάσταση και δεν είναι και τόσο, ίσως, λίγοι. Και αυτοί που έχουν απωλέσει εκείνο τον ζωτικό σπινθήρα-πείτε τον ψυχή, ατομικότητα, αυτονομία προσωπικότητας-ο οποίος και αναδεικνύει την ανθρώπινη υπόσταση.

 Άρα όλοι όσοι απομένουν και ελπίζω ότι δεν είναι λίγοι, ας απαλλαγούν από σύνδρομα σαπισμένων "σανίδων σωτηρίας" ή ενοχικότητας, γιατί εξαπατήθηκαν-έστω και πολλές φορές-βίαια, κι ας καταλάβουν ότι όλα όσα τους ενώνουν είναι οι διαφορές τους με τους άλλους. Τους συνανθρώπους τους. Που μπορούν να γίνουν και σύντροφοί τους (η λέξη δεν είναι ιδιοκτησία κανενός σοσιαλιστικού μανιφέστου και "ιδρύματος") και συνοδοιπόροι. Στη λαχτάρα για μια ζωή όπου η αξιοπρέπεια, η ανάληψη προσωπικών ευθυνών άνεϋ "ειδικών", η δημιουργικότητα και η δικαιοσύνη δεν θα είναι απλώς ορισμοί κενοί ουσίας.

Σίγουρα η πληθώρα κοινωνικών δικτύων κι εγχειρημάτων αλληλεγγύης, αυτοοργάνωσης και κοινωνικής οικονομίας που έχουν δημιουργηθεί σε όλη σχεδόν την επικράτεια για τη στήριξη των στρατιών από θύματα της "ανάπτυξης", αποτελούν ενθαρρυντικότατο δείγμα αντίδρασης. Υποκαθιστώντας (και βολεύοντας ίσως) εκείνον που όφειλε να μεριμνάει για το "ευ ζειν" του λαού: την υποτιθέμενη "δημοκρατική πολιτεία"(τι υποκρισία! ακόμα χρησιμοποιείται η φράση αυτή σε σχολικά εγχειρίδια και τηλεγκαρίσματα). Αλλά, δυστυχώς, δεν  έχουν τη δυναμική να αντιστρέψουν από μόνα τους την εξάπλωση της κοινωνικής αποσύνθεσης και του επιβαλλόμενου εξανδραποδισμού.

 Κατηγορούνται οι κάτοικοι αυτής της χώρας ότι έχουν εθιστεί στην κατάσταση του υπήκοου. Και μάλιστα σε αποκρουστικά παθητική version. Και υπήκοος (ή σκλάβος) ουδεμία σχέση έχει με δημοκρατικό πολίτη!


ανιχνευτής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου