ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Παρασκευή 13 Μαρτίου 2015

Η ιδεολογική απαξίωση της αριστείας

από εμάς: πάνω η αναμνηστική φωτο ενός κατά γενική ομολογία άριστου μαθητή και φοιτητή, που στη συνέχεια εξελίχτηκε και σε άριστο ρήτορα, "ποιητή" και "μάστορα" της πολιτικής (εδώ το βιντεάκι που του αφιερώνουμε, καθώς μας λείπει η πληθωρική του παρουσία από την πρώτη γραμμή ενός πολιτικού βίου της χώρας που μαστίζεται από μη άριστους και άτομα που δεν διαθέτουν τη δική του σαφήνεια και καθαρότητα σκέψης και λόγου και ειδικά των προθέσεων)...
Επίσης από εμάς: Η "αριστοπληξία" αποτελεί γνήσιο τέκνο της σήψης που μαστίζει και καταβαραθρώνει μια κοινωνία, ενώ αξίζει να δείτε κι αυτό: Πως μειώνουμε την παιδική ευφυία στο 50% (video)

Η ιδεολογική απαξίωση της αριστείας
του Θεόδωρου Δ. Παπαγγελή

Μια και ο λόγος περί «ρετσινιάς», είναι διδακτικό να θυμηθούμε μια, ελληνικής μάλλον μοναδικότητας, ρετσινιά που διακινείται ευρέως στο πλαίσιο της σχολικής μας πραγματικότητας. Δεν είμαι βέβαιος αν η, πάντα ευρηματική, μαθητιώσα αργκό χρησιμοποιεί σήμερα κάποιον όρο «υψηλότερης τεχνολογίας», αλλά υποθέτω ότι είναι γνωστή η συνομοταξία μαθητών ή φοιτητών που ονοματίζεται «φυτά» (και σε μεγέθυνση «φυτούκλες») ή «σπασίκλες» (και σε σμίκρυνση «σπασικλάκια»). Ακουγα συχνά τους δυο γιους μου, στα χρόνια που φοιτούσαν στο γυμνάσιο και το λύκειο, να χρησιμοποιούν αυτόν τον ταξινομητικό όρο, και σύντομα διαπίστωσα ότι η πλειονότητα των συμμαθητών τους αποτελούσε αρραγές μέτωπο απέναντι στη «φυτική» μειονότητα. Ηταν άραγε φθόνος για τις κατά κανόνα άριστες επιδόσεις της τελευταίας; Οχι, επέμεναν να μου διευκρινίζουν με την εφηβική τους ζέση, δεν ήταν φθόνος, παρά απλώς και μόνο η πραγματικότητα ενός συστήματος όπου η αρίστευση σπανίως σήμαινε κάτι περισσότερο από την ηρωική, μαρτυρική ή ψυχαναγκαστική δεξιότητα της αποστήθισης.  

Αν ο νέος υπουργός της Παιδείας είχε φροντίσει να προβάλει σε αυτό το φόντο τις απόψεις του περί αριστείας, θα είχε θέσει τον δάκτυλον επί τον τύπον ενός γνωστού και πραγματικού προβλήματος και σίγουρα δεν θα είχε πυροδοτήσει τόση έκπληξη, απορία και δυσφορία. Και μάλιστα, αν είχε σκεφτεί να συνδέσει το όλο ζήτημα με τον φροντιστηριακό τσελεμεντέ που μαγειρεύει συχνά (ασφαλώς όχι πάντα) τις αριστείες των πανελλαδικών εξετάσεων, θα είχε εκπέμψει ένα ευκρινές σήμα εγρήγορσης σχετικά με ένα άλλο, όχι τόσο προφανές αλλά πάντως πραγματικό, ζήτημα της σχολικής και εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας. Και τότε, προσωπικά θα συμφωνούσα μαζί του ότι ένα τόσο επίζηλο εύσημο, όπως είναι η αριστεία, ελάχιστο νόημα αποδίδει όταν απονέμεται κυρίως σε πειθαρχημένες και φιλόπονες μετριότητες που, έξω από την τροχιοδεικτική ασφάλεια του τσελεμεντέ, μπορεί να παραπαίουν από ασυνταξία σε ασυνταξία και από ακυρολεξία σε ακυρολεξία χωρίς να καταφέρνουν να αρθρώσουν ούτε έναν συγκροτημένο συλλογισμό που να είναι γνήσια δικός τους. Πράγματι, τέτοια αριστεία, χωρίς να χρειάζεται να είναι αναγκαστικά ρετσινιά, είναι σίγουρα πολύ κοντά στο να είναι κενή ή «στρεβλή φιλοδοξία».

Πλην, η ετυμηγορία του υπουργού δεν αφορμάται από τη διαπίστωση αυτής της κίβδηλης αριστείας.
Η άρνησή του, αντίθετα, είναι αξιωματική, προγραμματική και ιδεολογική και, από αυτήν την άποψη, τα όσα «φιλάνθρωπα» είπε για το βλαπτικό άγχος της επιτυχίας και για τα τραυματικά παρεπόμενα της αποτυχίας δεν ανήκουν στο βασικό σκεπτικό του. Δεν είναι δύσκολο να υποθέσει κανείς ότι η εκ μέρους του απαξίωση της αριστείας καθ' εαυτήν και χωρίς προϋποθέσεις αποτελεί επιμέρους εκδήλωση εκείνης της περιεκτικότερης φιλοδοξίας που συχνά κωδικοποιείται ως «δημοκρατικό σχολείο». Σαν τις αλησμόνητες «λοιπές δημοκρατικές δυνάμεις» του πολιτικού μας ανεκδοτολογίου, αυτό το «δημοκρατικό σχολείο» δύσκολα καταδέχεται πραγματολογικές διευκρινίσεις, αλλά σχετικά εύκολα προδίδει δύο τουλάχιστον έμμονες φοβίες: τη φοβία για το ενδεχόμενο ταξικό πλεονέκτημα και τη φοβία της αξιολόγησης. Δεδομένου δε ότι ο υπουργός Παιδείας είναι λιγότερο ασταθής μαρξιστής από τον υπουργό Οικονομικών, το ταξικό μορμολύκειο μοιάζει να λουφάζει πολύ κοντά στην επιφάνεια των λεγομένων του.  

Η δήλωση του υπουργού περί αριστείας, έτσι όπως έγινε, αστόλιστη, χωρίς διαβαθμίσεις και αποχρώσεις, έχει κάτι από την «πολεμική» σπουδή που χαρακτήριζε τις δηλώσεις και άλλων κυβερνητικών στελεχών πάνω στο «τσακίρ κέφι» των πρώτων μετεκλογικών ημερών ή και ωρών. Ωστόσο άλλο ο φετφάς που αναγγέλλει τον ξαφνικό θάνατο των ιδιωτικοποιήσεων (που στο κάτω-κάτω και προεκλογική δέσμευση ήταν και συζήτηση επιδέχεται) και άλλο το αδόκητο θέσφατο που τοποθετεί την αριστεία σε ιδεολογικό και ηθικό στόχαστρο. Ο υπουργός ποδοβολεί εκεί που άγγελοι φοβούνται να ακροπατήσουν. Δεν ενθαρρύνει την υπεύθυνη και ουσιαστική συζήτηση για τα γνήσια διαπιστευτήρια του «αριστεύειν». Δεν εγγράφει το ζήτημα της αριστείας στην ευρύτερη προοπτική των προβλημάτων που αναστέλλουν τον εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών μας θεσμών και πρακτικών. Υποθάλπει προφανείς και υφέρπουσες αδράνειες οι οποίες, χρόνια τώρα, δεν αφήνουν δασκάλους και μαθητές, σε σχολεία και πανεπιστήμια, να νιώσουν την «οικείαν ηδονήν» μιας γνωστικής άμιλλας που δεν ντρέπεται να πει το όνομά της, που εξελίσσεται εκείθεν του πολιτισμικού επαρχιωτισμού μας και που δεν έχει καμιά σχέση με «άγχη» και «τραύματα». Πιάνει το ραβδί από τη λάθος άκρη γιατί, αντί στην «επίσημη πρώτη» του να απευθυνθεί στις δομικές παθολογίες των εκπαιδευτικών μας πραγμάτων, προτίμησε, με την κατά το μάλλον ή ήττον περιφερειακή αφορμή της αριστείας, μιαν αυτόχρημα ιδεολογική ουβερτούρα που προκαλεί, φαντάζομαι, αμηχανία και ερωτήματα σε όλο το φάσμα που εκτείνεται δεξιότερα του σταθερού μαρξισμού.

Και, βέβαια, ο κύριος υπουργός δεν φαίνεται να προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες προκειμένου οι αριστεύουσες «φυτούκλες» και τα πρωτεύσαντα «σπασικλάκια» του κοινού σπουδαστικού δικαίου να παύσουν να κάνουν το οικοσύστημα της εκπαίδευσής μας τόσο μοναδικό.

O κ. Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής είναι ακαδημαϊκός, καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Το διαβάσαμε στο ΒΗΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου