ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Δευτέρα 17 Ιουνίου 2013

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΗΓΕΜΟΝΙΑΣ - ΑΝΑΡΧΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΝΕΟΤΑΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ



ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΗΓΕΜΟΝΙΑΣ - ΑΝΑΡΧΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΝΕΟΤΑΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ


Συγγραφέας: Richard J. F. Day
Εκδόσεις: Ελευθεριακή Κουλτούρα, 2008
Σελίδες: 302


(Από τα βιβλία που τα αγοράζεις μόνο και μόνο για τον τίτλο τους. Δεν το έχω ακόμα διαβάσει αλλά αναδημοσιεύω το οπισθόφυλλο και κάποια πράγματα που βρήκα γι' αυτό, στο διαδίκτυο)

Ο συγγραφέας ανασύρει τη λογική του αντι-ηγεµονισµού και της συγγένειας από τα κείµενα των κλασσικών του αναρχισµού, κάνοντας κάτι περισσότερο από το να διερευνήσει τις σχέσεις ανάµεσα στον αναρχισµό και στα νεότατα κοινωνικά κινήµατα, όρο που ο ίδιος εισάγει για να περιγράψει τα σύγχρονα µας κινήµατα και για να τα διακρίνει από τα νέα κινήµατα της αµέσως προηγούµενης περιόδου. Αποκαθιστά µε τον τρόπο αυτό τον, παρερµηνευµένο και συκοφαντηµένο, αναρχισµό τονίζοντας τον πλέον επίκαιρο και µοντέρνο χαρακτήρα του και τη σηµασία που έχει για την "τρίτη µας ευκαιρία".



"Μιλάμε για το πρόβλημα της ηγεμονίας, έννοια που σύμφωνα με τον Ντέι είναι το σύνορο μεταξύ της ελευθεριακής αντίληψης της κοινωνικής αλλαγής και του αντιθέτου της, της ιεραρχικής και εξουσιαστικής αντίληψης, που υλοποιείται με την καπιταλιστική και/ή κρατική κυριαρχία.
Η τάση για ηγεμονία, φανερή ή κρυφή, δεν μπορεί παρά να οδηγεί, πέρα από τις καλύτερες των προθέσεων, στη διαιώνιση της εκμετάλλευσης και της καταπίεσης. Ανιχνεύοντας τη γενεαλογία των σύγχρονων κινημάτων, ο Ντέι μιλάει για την ηγεμονία της ηγεμονίας, διαβλέποντας ηγεμονικά στοιχεία τόσο στη μαρξιστική όσο και στην κλασική αναρχική παράδοση. Η αναγκαιότητα της ηγεμονίας (της τάξης, του κόμματος, του κράτους) διακηρύσσεται προγραμματικά στον λενινιστικό μαρξισμό, σαν συνθήκη της κοινωνικής αλλαγής και αυτή η έννοια συνεχίζει να απαντάται (λιγότερο ή περισσότερο εκλεπτυσμένη) στις επόμενες μεταμαρξιστικές ερμηνείες. Ωστόσο, ακόμη και στον κλασικό αναρχισμό, ο Ντέι διαβλέπει ηγεμονικά στοιχεία, που αναιρούν την αρχική δέσμευση για την πραγμάτωση μιας διαφορετικής κοινωνίας και τα οποία επίσης πρέπει να ξεπεραστούν προκειμένου να πραγματοποιηθεί όντως μια τέτοια δέσμευση. Το ξεπέρασμα, ή τουλάχιστον η προσπάθεια για κάτι τέτοιο είναι ορατή, λέει ο Ντέι, στις προτάσεις, στις προβληματικές και στην κριτική που εμπεριέχονται στην επανεξέταση τόσο του μαρξισμού όσο και του αναρχισμού, με τον φεμινισμό, την αμφισβήτηση των επιβληθέντων μοντέλων της σεξουαλικότητας, τη διεκδίκηση των αποικιοποιημένων ταυτοτήτων κ.ο.κ. Αυτή η επανεξέταση συνιστά για αμφότερα τα ρεύματα το απαραίτητο εργαλείο προκειμένου να εξέλθουν από τον ιδεολογικό τους εγκλωβισμό, προκαλώντας μια αντιπαράθεση με άλλες ερμηνευτικές προσεγγίσεις της πραγματικότητας. Και είναι μέσω μιας τέτοιας αντιπαράθεσης που καθίσταται δυνατή η εμφάνιση των μή ηγεμονικών και μάλιστα των αντιηγεμονικών όψεων οι οποίες χαρακτηρίζουν σήμερα τα νέα, ή τα νεότατα, κοινωνικά κινήματα. Η λογική της ηγεμονίας σαν μοχλός της κοινωνικής αλλαγής αντικαθίσταται από τη λογική της συγγένειας (της αγωνιστικότητας των ιδανικών) στο όνομα της αλληλεγγύης (ατομικής και κοινοτιστικής). Είναι αυτή η λογική που βρίσκεται σήμερα πίσω από τη δράση χιλιάδων προσπαθειών εναντίωσης (ή διαφυγής) στην επιβεβλημένη κοινωνική τάξη, χιλιάδες προσπάθειες διάσπαρτες παντού στον κόσμο, στις χώρες των G8 αλλά και στον παγκόσμιο Νότο, με ποικίλους άμεσους σκοπούς και στάσεις καταρχήν σε τοπικό επίπεδο, αλλά και με μια δυναμική διεύρυνσης πέρα απ' αυτό. Είναι σ' αυτές τις αλληλέγγυες και κοινοτιστικές προσπάθειες, λέει ο Ντέι, που επιβιώνει σήμερα το μήνυμα του αναρχισμού, παρά τις ιστορικές ήττες και τις ιδεολογικές αντιφάσεις..."


Roberto Abrosoli
Rivista Anarchica, νο 337


(από το οπισθόφυλλο)


ΠεριεχόμεναΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: ΚΑΝΤΟ ΜΟΝΟΣ/Η ΣΟΥ: ΤΑ ΡΕΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΜΕΣΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΣΤΟΝ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟ ΑΚΤΙΒΙΣΜΟ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: ΑΝΙΧΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΗΓΕΜΟΝΙΑΣ: ΚΛΑΣΙΚΟΣ ΜΑΡΞΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΑΝΙΧΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΗΓΕΜΟΝΙΑΣ: Ο ΜΕΤΑΜΑΡΞΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΝΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: Ο ΟΥΤΟΠΙΚΟΣ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΣ ΤΟΤΕ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: . . . ΚΑΙ ΤΩΡΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΗΘΙΚΗ, ΣΥΓΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΕΡΧΟΜΕΝΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7: ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: ΟΥΤΟΠΙΚΟΣ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΣ ΠΑΛΙ ΚΑΙ ΠΑΛΙ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ


Ο Ρίτσαρντ Ντέι είναι καθηγητής κοινωνιολογίας στο πανεπιστήμιο Queen’s στο Κίνγκστον του Καναδά. Ενεργός στο κίνημα εναντίον της καπιταλιστικής παγκοσμιοποίησης, υπερασπίζεται το πανεπιστήμιο ως έναν δημόσιο χώρο κριτικής σκέψης.

Θ.Λ.

To διαβάσαμε στον ΥΠΝΟΒΑΤΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου