ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Πέμπτη 23 Μαΐου 2013

«Ποίημα στους φίλους», Χόρχε Λουίς Μπόρχες



«Ποίημα στους φίλους», Χόρχε Λουίς Μπόρχες

Δεν μπορώ να σου δώσω λύσεις
για όλα τα προβλήματα της ζωής σου,
ούτε έχω απαντήσεις
για τις αμφιβολίες και τους φόβους σου ˙
όμως μπορώ να σ’ ακούσω
και να τα μοιραστώ μαζί σου.

Δεν μπορώ ν’ αλλάξω
το παρελθόν ή το μέλλον σου.
Όμως όταν με χρειάζεσαι
θα είμαι εκεί μαζί σου.

Δεν μπορώ να αποτρέψω τα παραπατήματα σου.
Μόνο μπορώ να σου προσφέρω το χέρι μου
να κρατηθείς και να μη πέσεις.

Οι χαρές σου, οι θρίαμβοι και οι επιτυχίες σου
δεν είναι δικές μου.
Όμως ειλικρινά απολαμβάνω να σε βλέπω ευτυχισμένο.

Δεν μπορώ να περιορίσω μέσα σε όρια
αυτά που πρέπει να πραγματοποιήσεις,
όμως θα σου προσφέρω τον ελεύθερο χώρο
που χρειάζεσαι για να μεγαλουργήσεις.

Δεν μπορώ να αποτρέψω τις οδύνες σου
όταν κάποιες θλίψεις
σου σκίζουν την καρδιά,
όμως μπορώ να κλάψω μαζί σου
και να μαζέψω τα κομμάτια της
για να την φτιάξουμε ξανά πιο δυνατή.


Δεν μπορώ να σου πω ποιος είσαι
ούτε ποιος πρέπει να γίνεις.
Μόνο μπορώ
να σ' αγαπώ όπως είσαι
και να είμαι φίλος σου.

Αυτές τις μέρες σκεφτόμουν
τους φίλους μου και τις φίλες μου,
δεν ήσουν πάνω
ή κάτω ή στη μέση.

Δεν ήσουν πρώτος
ούτε τελευταίος στη λίστα.
Δεν ήσουν το νούμερο ένα ούτε το τελευταίο.

Να κοιμάσαι ευτυχισμένος.
Να εκπέμπεις αγάπη.
Να ξέρεις ότι είμαστε εδώ περαστικοί.

Ας βελτιώσουμε τις σχέσεις με τους άλλους.

Να αρπάζουμε τις ευκαιρίες.
Να ακούμε την καρδιά μας.
Να εκτιμούμε τη ζωή.

Πάντως δεν έχω την αξίωση να είμαι
ο πρώτος, ο δεύτερος ή ο τρίτος
στη λίστα σου.

Μου αρκεί που με θέλεις για φίλο.
Ευχαριστώ που είμαι.

[πηγή: Χόρχε Λουίς Μπόρχες,Ποιήματα, μετάφρ. Δ. Καλομοίρης , Ελληνικά Γράμματα, 1995 ]



Στο ποίημα αυτό, ο Μπόρχες εξυμνεί τη γνήσια φιλία και αλληλεγγύη. Ύμνος στην κοινωνική-αλληλέγγυα φύση του ανθρώπου που καταλύει και υπερβαίνει τον ατομισμό-εγωισμό.
Στην πρώτη στροφή, μας λέει ότι ένας φίλος, σύντροφος κλπ, δεν μπορεί να μας δώσει λύσεις και απαντήσεις για ουσιαστικά και σημαντικά για εμάς ζητήματα που αντιμετωπίζουμε στη ζωή μας. Και ίσως δεν είναι αυτό και θεμιτό. Αλλά μπορεί να γίνεται κοινωνός των προβλημάτων και ερωτημάτων μας. Αυτό αυτομάτως μας ξαλαφρώνει, απαλύνει τον πόνο και το άγχος μας. Όλα όσα δυσάρεστα μας συμβαίνουν, ατυχίες, απογοητεύσεις, αρνητικά συναισθήματα, είναι ένα βάρος, γιατί ο άνθρωπος επιδιώκει την ευημερία, την ευτυχία και ηδονή. Το να έχουμε πραγματικούς φίλους, αλληλέγγυους, να μπορούμε να πούμε αυτά που μας προβληματίζουν, μας βασανίζουν και μας φοβίζουν σε κάποιο άλλο, κοντινό και οικείο μας πρόσωπο, είναι σαν να μοιραζόμαστε αυτό το βάρος, και έτσι ξαλαφρώνουμε. Έτσι, ο αφηγητής-ποιητής (;) θα είναι πάντα δίπλα στο φιλικό πρόσωπο σε όλη την πορεία της ζωής του, όποτε τον χρειάζεται. Μια πορεία την οποία δεν μπορούμε να αλλάξουμε αλλά χρειαζόμαστε ένα δικό μας πρόσωπο να είναι δίπλα μας, όπως και στα λάθη και τα παραστρατήματά μας, για να μας απλώσει το χέρι, να μας παρηγορήσει και να μας στηρίξει όταν η ατυχία, η κακή στιγμή, η επιπολαιότητα ή το λάθος θα μας κλονίσει, ώστε να μην πέσουμε ακόμη πιο κάτω, αλλά να πάρουμε δύναμη για να συνεχίσουμε.

Στις επιτυχίες, στις νίκες και στους θριάμβους, ο φίλος δεν ταυτίζεται με αυτές, όπως συχνά συμβαίνει με τους ανθρώπους οι οποίοι ταυτίζονται με τα πρόσωπα που είναι επιτυχημένα, με κύρος και φήμη, δημιουργώντας μια σχέση εξάρτησης και ετεροκαθορισμού από άτομα-πρότυπα. Λειτουργώντας έτσι σαν υποκατάστατο και αποφυγή για προβλήματα όπως η έλλειψη αυτοπεποίθησης. Για τον Μπόρχες ο φίλος πρέπει να χαίρεται πραγματικά για τις επιτυχίες του φίλου του, μια ειλικρινής στάση αλληλεγγύης, σεβασμού και αναγνώρισης του άλλου. Επίσης ο φίλος δεν μπορεί να βάλει όρια στη ζωή και στα σχέδια-στόχους του συντρόφου του, αλλά του παρέχει-προσφέρει «ελεύθερο χώρο» για να «μεγαλουργήσει». Πόσο σπουδαίο θα ήταν αν λειτουργούσαν έτσι οι κοινωνίες; Να προσφέρουν δηλαδή τον αναγκαίο και απαραίτητο ελεύθερο χώρο για να αναπτύσσουν τις ικανότητες και τις κλίσεις τους οι άνθρωποι; Να ενθαρρύνονται να εξερευνούν, να ανακαλύπτουν τον εαυτό τους και τον κόσμο; Αντί να προετοιμάζονται από τα πρώτα βήματα της ζωής τους να ενταχθούν στην παραγωγική μηχανή, με στόχους αμφιβόλου αξίας και αποτελέσματος για την ανθρώπινη ύπαρξη και ευτυχία;

Αυτή όμως η «ανώτερη» νοοτροπία και συμπεριφορά μεταξύ φίλων, ο απόλυτος σεβασμός στην ελευθερία της ύπαρξης και του προσώπου, η ανοχή και κατανόηση, η στήριξη στις επιλογές του άλλου, ακόμη και αν διαφωνούμε, η υποστήριξη και η ενθάρρυνση για την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας και για την αναζήτηση ενός αυθεντικού προσωπικού και υπαρξιακού νοήματος ζωής, συνάδει με υψηλές αξίες και ιδέες για τη ζωή, αλλά και για τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Άρα, γιατί να μην αφορά και ισχύει για ολόκληρη την κοινωνία; Εξάλλου, το δίκτυο των φίλων δεν αποτελεί μια μικρο-κοινωνία; Δεν θα μπορούσε αυτή η συνθήκη γνήσιας αλληλεγγύης και ελευθερίας-αλληλοκατανόησης να γενικευτεί στο σύνολο μιας κοινωνίας; Έτσι αίρεται ή γίνεται μια ποιοτική-αλματική-επαναστατικό άλμα στην αντίφαση-διχοτομία υποκείμενο/αντικείμενο και άτομο/κοινωνία. Έτσι η κοινωνία (ή κοινότητα ή ομάδα) γίνεται το ποιοτικό άλμα-αναβάθμιση αλλά και εμβάπτισμα του ατόμου στο κοινωνικό και του κοινωνικό στο άτομο. Μια υπαρξιακή μετάβαση-μετουσίωση που συνιστά τη σύζευξη ατόμου-κοινωνίας και εγώ-άλλου. Η κοινωνία, και συνακόλουθα η «οικογένεια» και η εκπαίδευση (οποιασδήποτε μελλοντικής μορφής), , ο δημόσιος χώρος (σχέσεις, αλληλεπιδράσεις, ανταλλαγές μεταξύ των ανθρώπων) δεν θα πρέπει να έχει έναν διδακτικό, πατερναλιστικό, φρονηματικό και εξουσιαστικό-αυταρχικό χαρακτήρα.

Βέβαια, σε μια οργανωμένη κοινωνία και, έστω μη ιεραρχική, σχέση μεταξύ ανθρώπων χρειάζεται ένα κριτήριο υπευθυνότητας, φερεγγυότητας και δέσμευσης. Αλλά σε έναν ανώτερο-αναβαθμισμένο-εκλεπτυσμένο, μη-εξουσιαστικό και αταξικό πολιτισμό, οι από κοινού εργασίες, σχέδια και δεσμεύσεις σε στόχους δεν θα είναι πια υποχρέωση και καταναγκασμός – δηλαδή αλλοτρίωση. Γιατί ό,τι είναι για μένα καλό και ίδιον της ελευθερίας μου είναι ταυτόχρονα καλό και ελευθερία για όλους τους άλλους συνανθρώπους μου. Η ζωή θα είναι ένα παιχνίδι, όπου ο αυθορμητισμός, ο αυτοσχεδιασμός και η φαντασία θα κυριαρχούν. Αυτό δεν θα δημιουργεί πρόβλημα, αφού όλοι θα συντονίζονται αυτόματα μεταξύ τους, ως αλληλο-συνδεόμενα πνευματικά εγώ-υποκείμενα σε ένα συλλογικό «εαυτό-άλλον» - σαφώς μια ανώτερη ποιοτικά ενότητα ή συλλογική συνείδηση. Είναι μια νέα «φυσική» τάξη πραγμάτων, όπου όλα αυτά προκύπτουν αβίαστα και φυσικά. Όπως παλιότερα φιλόσοφοι, όπως ο Μιλ, υποστήριζαν πως η ελευθερία του ατόμου και η ασφάλεια και αξιοπρέπειά του ανήκουν στη σφαίρα του φυσικού δικαίου, γιατί προκύπτουν από τις διαδικασίες της φύσης, και τότε αυτό ήταν μια αληθινή ερμηνεία της φύσης, έτσι αναλόγως προκύπτει η νέα τάξη πραγμάτων (αναρχία, μη ιεραρχία, εξουσία, εκμετάλλευση και μη αλλοτρίωση-αυτοπραγμάτωση) Έτσι, οι ανάγκες θα αλληλοσυμπληρώνονται και θα αλληλο-επικαλύπτονται. Ζω γιατί ζει ο άλλος, υπάρχω γιατί υπάρχει ο άλλος, είμαι εδώ γιατί είναι και ο άλλος, είμαι ευτυχισμένος και ελεύθερος, γιατί είμαι ο άλλος. Σε μια αρμονική, συμμετρική κατάσταση. Εργάζομαι για τη χαρά της δημιουργίας και του παιχνιδιού με τον άλλο άνθρωπο, το σύντροφο-φίλο-εραστή, δημιουργώ για να εκφράζω ελεύθερα την ύπαρξή μου, τον εαυτό μου, το είναι μου. Έτσι, η αρμονία και η ισορροπία, η συμμετρία που διέπει το ίδιο το σύμπαν, εκδηλώνονται στην κοινωνία μέσα από την ισότητα και την ελευθερία, την σύζευξη ατόμου-όλου (κοινωνίας). 


21/5/2013
Δημήτρης Φασόλης


To eείδαμε ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου